1978-1983
Oven på den pæne succes som RR-arrangør i 1977 fortsatte AMK med et DM-arrangement i august 78. Det var atter et lukket løb uden publikum, og denne gang var AMK ene om at arrangere, men RRKV bakkede atter op med udlån af tidtagningsudstyr og radioer. En måned senere afviklede RRKV det 4. Grand Pokal, og som vanligt var det et publikumsløb. Det havde ikke så flot udenlandsk deltagelse som før, nu talte det som sidste afd. af DM. RR var i rivende fremgang deltagermæssigt i de år, så RRKV udvidede denne gang med at køre en Sportsmaskineklasse og ikke mindst to debutantklasser ud over de sædvanlige racerklasser 125,350,1000 og sidevogne. Det skulle i øvrigt vise sig at blive sidste gang RRKV kørte på Ring Djursland. Man koncentrerede sig om at køre mange løb i Sverige foruden et årligt løb på Jyllands-Ringen. Det har nok også spillet ind at asfaltens kvalitet var stærkt forringet.
AMK og senere FMS kom i hvert fald til at døje meget med diskussioner om asfalt, reparationer i sidste øjeblik og ikke så begejstrede kørere, som nok synes det var fint at køre i Danmark, men ikke fint at køre på så dårlig en belægning. Koors var jo stadig baneejer og selvom han ofte havde aftaler med andre om at afvikle løbene, var det en evig diskussion mellem Koors og hans lejer Specialarbejderskolen om, hvem der skulle bekoste asfalt, og der kom vi arrangører ofte i klemme, så der enten måtte aflyses eller laves nødreparationer i sidste øjeblik for at opnå banegodkendelser.
De første år havde AMK lejet banen af Koors, men i 1979 havde Koors lavet en aftale med Ulrik Aubertin Oxholm, som så havde retten til at afvikle alle løb, også for motorcykler. Vi skulle derfor forhandle med Oxholm om et løb i 1979, og det blev til, at vi for første gang kørte et RR-løb med publikum. Der blev i øvrigt arrangeret en fest med spisning i banens cafeteria øverst i den gule bygning, og det blev en pæn succes.
Der blev kørt meget forskelligt på alle tider på Ring Djursland i de år, utilfredsheden blandt naboerne blev derfor større, og det endte med at Midtdjurs Kommune kom med diverse begrænsninger, som bl.a. satte antallet af publikumsløb til max. 5 om året fra 1980. Det gik udover motorcyklerne, så der blev hverken åbne eller lukkede løb i 1980.
I 1981 og 1982 blev der igen plads til motorcyklerne, og det skyldes nok ikke mindst, at vi ikke var så sarte som bilkørerne med asfaltens beskaffenhed. I 1981 blev der kun kørt et baneløb for biler, resten var Rally-Cross og motorcykler. I 1982 og 1983 havde banen ingen godkendelse fra automobilsportsunionen.
Vi kæmpede altså med asfaltreparationer og anden dårligdom, og det lykkedes at afvikle to DM afd. både i 1981 og 1982. FMS kom til som selvstændig arrangør på Ring Djursland i 1981,hvor man afviklede DM-finalen i sept. efter AMK´s løb i juli. Også i 1982 afviklede FMS DM-finalen efter et AMK løb, begge stævner blev kørt i september. Disse fire løb blev alle kørt uden betalende publikum.
Koors havde i flere år forhandlet om et salg til Specialarbejderskolen. Der var underskrevet en betinget kontrakt, men handlen trak ud, og først i starten af 1983 faldt det hele på plads. Eller næsten. AMK kæmpede for en løbsdato i september og var enige om en termin med Koors, der havde fået retten til at arrangere 5 løb om året i en overgangsperiode. Løbet blev dog aldrig til noget, for Koors og Specialarbejderskolen kunne ikke nå til enighed om, hvem der skulle betale for ny asfalt på langsiden.
Der blev kæmpet til det sidste, men til sidst måtte AMK sende denne meddelelse ud til de anmeldte kørere:
Billedserie fra Paul Kiersteins album, sandsynligvis fra noget uofficiel træning omkring maj 1980. Der blev ikke kørt løb på Ring Djursland i 1980, men et billede i Stiften fra Jyllands-Ringens løb i maj viser Paul med netop nummer 35, som cyklen her er forsynet med.
AMK arrangerede denne DM afd. som et lukket løb uden publikum. Gert Nøjsen stod igen i spidsen for stævnet, og han havde god hjælp af sin familie, som bakkede os godt op. Hans bror Erik tog tidligt en tørn og har været med langt op i det nye årtusinde, oftest på posten som løbsafvikler.
Nedenfor et par billeder og klubbladsomtalen.
Dette løb, der var det 4. Grand Pokal løb, blev RRKV´s sidste på Ring Djursland. Løbet var sidste afd. af DM og talte for første gang også en Sportsmaskineklasse og ikke mindst et par debutantklasser. Man kunne glæde sig over, at der endelig var blevet god dansk deltagelse i sidevognsklassen, efter John Steffensens enegang i mange år. Svend Andersson stod efter løbet som vinder af DM i 350cc klassen for anden gang.
Nedenfor et par billeder, diverse omtaler samt programmet i sin helhed og resultatlister.
Dette løb blev AMK´s første RR-stævne med betalende publikum, og det var rimeligt besøgt med et par tusinde tilskuere, selvom der var regnet med flere. Løbet blev til i et samarbejde med Ulrik Aubertin Oxholm,der stod for løbene det år. Samarbejdet var ikke gnidningsfrit, men det lykkedes da. Som noget nyt blev der afholdt en fest med spisning lørdag aften i banens cafeteria øverst i den store gule bygning.
Nedenfor masser af billeder, bl.a. af Franz Kroon fra hans sidste optræden på banen. Desuden omtaler, program, resultatliste, plakatforside og de udsendte tillægsregler til kørerne, hvor man også kan læse om tilmelding til omtalte fest.
To billedstriber fra Steen Flensborg Madsens kartotek
Der blev ikke kørt med motorcykler på Ring Djursland i 1980, men i 1981 afviklede AMK dette stævne i juli. Det var en DM afd. uden betalende publikum.
Nedenfor billeder, omtaler og resultatliste.
FMS debuterede som selvstændig RR-arrangør med dette stævne, der var sidste afd. af DM. Ole Møller og Alex Hasager viste deres nybyggede sidevognsracer frem på dansk grund, og de kunne slutte stævnet af som DM-broncevindere. AMK kunne endvidere glæde sig over et DM til Per Hjarbæk i 350cc klassen, selvom han styrtede på dagen. Vi lagde også for alvor mærke til Finn Villadsen, der vandt dagens løb og dermed endte som DM treer foran Paul Kierstein.
Nedenfor billeder og omtaler.
Steen Flensborg Madsen var redaktør af RR-stoffet til Motorbladet på den tid. Han tog til Ring Djursland før de planlagte løb i 1982 og tog nedenstående billeder af den frygtelige belægning. Med dem som bilag lavede han en artikel til MB som vist. Steens billeder illustrerer tydeligt vores problemer på den tid.
Banen blev dog endnu engang nødtørftigt repareret og denne DM afd. og også den sidste blev afviklet.
Nedenfor billeder, læg specielt mærke til asfaltbillederne. Desuden omtaler og resultatlister.
Ligesom i 1981 stod FMS for DM finalen. AMK blev efter dagens resultater noteret for to stk. DM bronze til Svend Andersson i 350cc og Ole Møller/Alex Hasager i sidevogne. Efter sit DM i 350cc 1981 havde Per Hjarbæk investeret i en 500cc Yamaha, men hans 1982 sæson på denne blev miserabel. Han sluttede dog sæsonen af med en flot en sejr foran Claus Wulff og Chris Fisker.
Nedenfor et par billeder og diverse omtaler.