1998-2007

I denne periode skete der virkelig noget nyt omkring Jyllands-Ringen. John Lundberg havde stået for løbene som promotor siden 1973, men efter sæsonen 1997 gav han stafetten videre til Peter Elgård. Vi fik også et godt samarbejde med Peter Elgård, som vi havde haft det med John Lundberg, der altså klarede hele 25 sæsoner.

En anden stor ting var introduktionen af Scandinavien Open serien til Danmark og Jyllands-Ringen. Promotor Mike Luff i Karlskoga havde fået ideen til serien, som var startet op i 1996, hvor den blev kørt i Sverige, Norge og Finland. Luffs idé var at starte en serie med et mere professionelt tilsnit, end man havde været vant til i de fleste skandinaviske løb. Der skulle være et fast sekretariat ved alle løbene styret af Luff selv. Løbsledelsen skulle være den samme stamme på skift ved løbene. Teknisk Kontrol var de samme to hovedpersoner ved alle løb. Transpondertidtagning blev som noget nyt indkøbt og anvendt ved alle løb. Luff stillede også med en ambulance, som skulle træde til i første omgang på banen. Herudover blev der også stillet krav til, at kørerne skulle have et ordentlig set-up i deres depottelte.

Luffs serie kørte som ren Scandinavien Open i 1996 og 1997, men hårde forhandlinger førte til at serien i 1998 også kom til at gælde NM i 5 klasser. Først og fremmest var Luff næsten altid på kant med den svenske union Svemo, men også Karen Fischer, der var formand for dansk Road Racing var noget skeptisk for samarbejdet. Til sidst lykkedes det dog altså.

Næste store nyhed kom i 2003, hvor “Den Blå Avis MC600 Challenge” blev indført. Et samarbejde mellem Peter Elgård, DMU og en række danske mc-importører førte til dannelsen af en tv-transmitteret serie, der blev vist sammen med bilernes DTC serie ved 7 løb. Hovedparten af serien blev kørt på Jyllands-Ringen, men også Ring Djursland og Padborg Park, der blev indviet samme år, blev anvendt.

En anden kæmpenyhed i 2003 var udvidelsen af Jyllands-Ringen. Da den såkaldte bane 2 blev anlagt i 1990 var det myndighedsbestemt, at den nye bane aldrig måtte lægges sammen med den gamle. Peter Elgård og FDM gjorde dog et dygtigt stykke arbejde, og til sidst lykkedes det at få lov til at lægge de to baner sammen, så man midt på året 2003 kunne indvi den ny bane på 2200m mod den gamles 1475m.

Også i denne periode lykkedes det med Team Danmarks hjælp at få lov til at benytte banen til træningssamlinger for både motorcykler og biler, dog med særlige støjbegrænsninger.

Som beskrevet i intro skulle Scandinavien Open serien have NM status i 1998 og så vidt muligt køres i alle de 4 nordiske lande. Luffs tanke var at leje en bane i Danmark og selv køre arrangementet, som han gjorde i de andre lande. Ring Djursland havde han dog noget imod, så der var altså kun Jyllands-Ringen tilbage. Men med restriktioner på kun 5 løb om året, hvoraf de 4 traditionelt var billøb, skulle han så overtage “vores” mc-løb helt, hvilket vi ikke var interesseret i . Han skulle jo alligevel have en dansk samarbejdsklub, så nogle hårde forhandlinger begyndte mellem AMK og Luff med Peter Elgård og Snøvserne på sidelinien. Det var i telefax´ens tidsalder, så den blev flittigt brugt til kontraktudkast med diverse ændringer. Til sidst lykkedes det dog at få alt på plads, så alle parter var rimeligt tilfredse.

Luff havde stor succes med sin serie, hvor der var rigtig mange kørere tilmeldt hele serien, mens andre kørere kunne tilkøbe enkeltløb. Ca. 230 kørere var tilmeldt. Så mange starter havde vi aldrig haft på Jyllands-Ringen, så depotet var sprængfyldt, også lidt til den problematiske side.

Der var jo stadig Road Race Festival som tema, og det var virkelig noget som mange af vore skandinaviske venner satte pris på.

På grund af de mange tilmeldte var alle felter flotte oven på de lidt magre år, vi havde haft forinden, så der blev virkeligt godt race. I NM klasserne blev det til to danske sejre, nemlig i Standard 250, der var ny i NM-sammenhæng ved Jens Kristian Nielsen og i Superbike ved Rene Prang.

Organisatorisk prøvede vi at lægge os tæt op ad Luffs folk, så vi kunne lure dem af og støtte dem.

Nedenfor et par billeder, omtaler, eksempler på rabatbilletter og adgangskort, resultatlister samt programmet i uddrag.

Scandinavien Open/NM med endnu flere deltagere end i 1998. Ca. 250 med nyt kaos i depotet, selv pitten måtte tages delvist i brug til depot. Igen en tårnhøj sportslig udførelse, masser af festivalstemning og meget publikum. Et fremragende stuntshow med svenske Magnus Carlsson og hans team. De danske farver gjorde det godt med klassesejre i 3 af de 5 NM klasser. Robbin Harms vandt 125cc, Søren Hole 600cc Supersport og Nicolai Sørensen 250cc Production.

Vores mangeårige redaktør af klubbladet Jens Jørgen var i 1999 gået digitalt med sit kamera, og selvom kvaliteten af billederne ikke var  så god i starten, er det alligevel godt at vi kan vise mange af hans billeder fra 1999 og frem.

Nedenfor er først vist et uddrag af Jens Jørgens Billeder, dernæst omtaler, en folder om Jyllands-Ringen 1999, hvor dette løb også omtales. Dernæst resultater og programmet i uddrag.

Nyhedsinteressen for at deltage i SO/NM serien var ved at fortage sig, så i år 2000 mødte “kun” ca. 160 kørere. Stadig flotte felter med seværdig kørsel. Mike Luff havde indført et gridshow efter VM forbillede, men dog kun for Supersport 600. Netop denne klasse gav den eneste danske sejr ved Søren Hole i de stadig 5 NM-klasser, hvor der herudover nu kun var en enkelt supportklasse B600.

Supersport 600 klassen stod også for et meget alvorligt uheld, der gik udover fynboen John Junge Hansen. Forhistorien var, at Jyllands-Ringen og Peter Elgård uden at tage os med på råd havde opført et autoværn i indgangssvinget til langsiden. Det var godt for bilsporten, men en katastrofe for motorcykelløb. En aflysning truede, men det lykkedes at overtale FDM til at tage autoværnet op til motorcykelløbet i svinget og et godt stykke ned af langsiden. Herefter skulle enden af autoværnet polstres med skumgummipuder. Ulykkeligvis mistede John Junge kontrollen over sin cykel, så han, selvom det var langt nede på langsiden, kolliderede med skumgummipuderne og med stor kraft blev slynget ind i jordvolden bagved. Han kom slemt til skade og førte i øvrigt en civil retssag imod AMK, en sag som han tabte.

Problemet med autoværnet blev løst det følgende år på en anden og bedre måde. Air Fence var begyndt at vinde indpas, og SVEMO havde investeret i dem, så Mike Luff formidlede, at vi kunne leje dem, så de blev anvendt de følgende år.

Nedenfor billedserier fra Jens Jørgen, omtaler, resultater og programmet i uddrag.

2003 bød på den store nyhed “Den Blå Avis MC600 Challenge” som beskrevet i intro. Denne nye løbsserie startede ud i debutåret med 7 afdelinger. De 5 blev kørt på Jyllands-Ringen, 1 på Ring Djursland og 1 på Padborg Park, hvor klassen var med til indvielsen af banen. Det var også i 2003, at udvidelsen af Jyllands-Ringen fandt sted og også her var den nye serie med ved indvielsen. Normalt blev serien kørt sammen med bilernes DTC-serie, og begge klasser blev tv-transmitteret. Peter Elgård var hovedophavsmand til serien, og da også de fleste afdelinger blev kørt på Jyllands-Ringen, har jeg valgt at lade historien om Challenge være et underafsnit under “Stævner” hovedpunkt Jyllands-Ringen.

På dette sted skal det handle om SO/NM løbet i maj, hvor der stadig blev kørt på den gamle bane. Her fik vi af Luff og Elgård lov til køre den nye serie. Da der jo ikke var biler med, blev det dog uden tv-transmission. Klassen kørte to løb, 1 pre-løb lørdag og hovedløbet søndag. Herudover var der også andre store ændringer omkring klasserne. 250cc racer var ikke mere så talrig en klasse som tidligere, og derfor var den ikke med i alle SO/NM afdeliger. Jyllands-Ringen måtte undvære den ellers så populære klasse, og i stedet blev den nye klasse Superstock 600 kørt i SO regi (ikke NM). Supersport 600 var stadig en del af programmet i SO/NM, så alt i alt kan man konstatere, at der var 4 stk. 600cc klasser, når man også medtager B600 klassen. Det vidner jo først og fremmest om 600cc maskinernes enorme popularitet, men selvom det var absolut seværdige løb med store felter, kunne man jo godt ønske lidt større varians på maskintyper. Lidt absolut varians var der dog indlagt lørdag, da Classic-kørerne fik lov at vise sig frem.

Kim Philip vandt Challenge afdelingen, og af de tre SO/NM klasser vandt Danmark to ved Allan Howard Christensen i 125cc og Ulrik Nielsen i Supersport 600.

Nedenfor først Jens Jørgens billeder, hvoraf de tre første striber er fra lørdag og den fjerde fra søndag. Dernæst diverse omtaler og resultater.

Den Blå Avis, som var navnesponsor til Challenge-serien, udgav en præsentationsavis for hele serien med bl.a. kørerprofiler. Denne avis blev uddelt ved løbene. Til SO/NM løbet i maj udgav Den Blå Avis også en omdelt avis, som samtidig gjaldt som løbsprogram.

Nedenfor først præsentationsavisen, dernæst “Programavisen.”

Udvidelsen af Jyllands-Ringen var sket i 2003 efter vores traditionelle majløb, men der var en hel del dramatik omkring godkendelsen til mc-løb. Problemerne gik tilbage til opførelsen af stålautoværnet i år 2000, der havde givet mange problemer siden. Peter Elgård og FDM skar så igennem og prøvede at løse problemet med anlæggelsen af en indvendig sløjfe i opløbssvinget, der en gang for alle skulle løse for motorcyklerne. Der kom også en banegodkendelse fra DMU for projektet, men praksis skulle vise, at den nye løsning rummede en stor fare for kollision med autoværnet, når kørerne kom ud på langsiden. Desuden brød kørerne sig heller ikke om kørslen i den nye sløjfe, der afskar dem fra den elskelige rytme i det gamle opløbssving. Enden på historien blev et nyt banesyn, hvor man opgav den nye sløjfe. Til gengæld skulle autoværnet så polstres på det farlige stykke.

Team Danmark havde på den tid udvirket, at Jyllands-Ringen kunne bruges som træningscenter for både bil- og mc sporten, dog med særlige støjbegrænsninger. Der blev i den anledning udarbejdet en speciel banesynsrapport, der gjaldt for disse træningssamlinger, når det gjaldt mc. Den indebar opstillingen af chikaner i det farlige opløbssving for at holde farten nede.

Nedenfor luftfoto af det nye baneanlæg, samt diverse banesynsrapporter.

Road Race Festival 2004 gav lutter danske sejre i SO klasserne. AMK´s Nicolai Sørensen sejrede i både Supersport 600 og Standard 600, mens Allan Howard vandt 125cc og Rene Prang Superbike. Ligesom i 2003 var der også Classic og “Den Blå Avis MC600 Challenge” på programmet. Challenge afdelingen blev igen vundet af Kim Philip. Et nyt indslag var et løb for Buell maskiner, der blev kørt lørdag.

Nedenfor et par billedstriber fra Jens Jørgens arkiv, omtaler, resultater samt et eksemplar af Mike Luffs folder om sin løbsserie 2004.

Løbsprogrammet for 2005 var stadigvæk med hovedpunkt i SO/NM. Mike Luff kunne fejre 10 års Jubilæum for sin SO-serie, startet i 1996, men først med i Danmark fra 1998. NM klasserne var 125cc, Supersport 600, Standard 600 og Superbike, og disse klasser blev først og fremmest suppleret med en afd. af “Den Blå Avis MC600 Challenge. Nyt programpunkt til dette stævne var løb for Super Motard, en løbstype, hvor man både kører på jord og asfalt. Derfor måtte der anlægges et spor med lidt hop på banens inderkreds. Hele baneforløbet for Super Motard er godt illustreret af Jens Jørgen i en af billedserierne nedenfor. Til at underholde festivalpublikummet var der trialopvisning lørdag aften og som vanligt underholdning i festivalteltet. Det har ikke hidtil været muligt at opspore nogle resultater fra stævnet.

Nedenfor billedserier, lidt omtale fra klubbladet, programmet i form af en særudgave af Den Blå Avis samt Mike Luffs 10 års Jubilæumsfolder.

2006 blev det sidste med SO/NM på programmet. 9 år blev det altså til fra 1998. Løbsdatoen var for første gang flyttet fra maj til 3.-4. juni. I SO/NM klasserne blev der kørt om NM i 125cc, Superstock 600 og Superbike. SO supplement med et par Rookie klasser. Som det var skik siden 2003 indgik også en afdeling af “Den Blå Avis MC600 Challenge” i løbet. Et nyt lørdags tiltag var et Mini Le Mans Canonball løb, som blev godt modtaget af kørere og publikum. Vindere her blev parret Steven Tirsgård/Jan Jespersen. Også om søndagen var der et nyt tiltag allersidst på dagen. Det var en slags speedway-road race, hvor 4 kørere ad gangen blev sendt af sted på 3 omgange. De to første gik videre til næste kval. Til sidst en finale som Ulrik Døssing Nielsen vandt foran Rene Prang.

Nedenfor først 4 billedstriber fra lørdag, dernæst 1 fra søndag. Der er lidt omtaler fra klubbladet, hvor enkelte resultater er nævnt, derefter plakat og rabatbillet samt et brev udsendt til officials. Desværre ingen resultatlister og program.

Nye tider. Ingen SO og NM, oven i købet flyttet helt væk fra maj til juli. Festival løbet var i 2007 en afdeling af DM suppleret med en afdeling af “MC 600 Challenge”, hvilket betød at Den Blå Avis ikke længere var klassesponsor.  Om lørdagen blev gentaget 2006-årets succes med et Canonball løb, og denne gang var det parret Brian Glad/Kenn Jensen, der vandt.

Nedenfor lidt omtale fra klubbladet, hvor Jens Jørgen udtaler, at han tog masser af billeder. Desværre var disse billeder dog ikke at finde i hans efterladte arkiver. Efter programmet i uddrag kommer resultatlister.