Klubbladet

 

Til h√łjre ses det f√łrste klubblad, som udkom i oktober 1949. F√łrste redakt√łr var k√łrerl√¶rer Egon Elmstr√łm Larsen. Klubbladet bestod af 4 sider, som du kan bladre i ved hj√¶lp af pilene. Formatet var n√¶sten A4, bredden den samme, men h√łjden reduceret fra de ca. 30 cm for A4 til 26,5 cm. Sideantallet varierede gennem √•rene frem til 1962, i starten 4 sider, senere 6 til 8, hvor 8 efterh√•nden blev det normale.

Jens J√łrgen J√łrgensen har udarbejdet denne liste over klubbladsredakt√łrer. Jeg har opdateret en smule omkring de sidste √•r bladet udkom.

Hovedessensen er helt klar, mange har gjort en indsats, men ingen som Krause, der var med i 25 √•r og Jens J√łrgen selv, der skrev i mere end 40 √•r til bladet gik ind i 2010.

Man bem√¶rker, at Jens J√łrgen efter 1995 har sat Krauses navn i parentes. Det skyldtes, at Krause egentlig havde trukket sig som redakt√łr, men stadig stod for formidling af bl.a. nyheder fra bestyrelsen.

 

Januar 1954 kom der for f√łrste gang nyt hoved p√• klubbladet. Det markerede nok ogs√•, at man skiftede bogtrykker. Som man kan l√¶se p√• forsiden af dette blad havde den gamle bogtrykker Stenum tryk √•benbart ikke lidt af overv√¶ldende pr√¶cision m.h.t. bladets udgivelsestidspunkt. Ny trykker blev Carl C. Nielsen.

Det nye logo med de tre styrthjelmskl√¶dte hoveder er sikkert tyvstj√•let i Sverige. Det er i hvert fald dette logo, der pr√¶ger programmet fra de ber√łmte TT-l√łb i Saxtorp i hvert fald i 1939.

 

Omkring slutningen af 1957 var der meget uro i Aarhus Motor Klub. Mange medlemmer br√łd ud og startede Aarhus Automobil Sport, andre gik til KDAK Sport. Som modtr√¶k og for at f√• fortsat adgang til licenser til autosporten og ret til at arrangere automobill√łb, herunder orienteringsl√łb blev der stiftet en s√łsterklub til AMK, som fik navnet Aarhus Motor Klub Automobilsport, i daglig tale AMKA. Der blev ogs√• besluttet at drive f√¶lles klubblad, hvorfor man kan se begge klubbers logoer p√• det nye hoved. Bladet her er fra april 1959, som er det f√łrste bevarede blad, som har det nye hoved. Der findes ingen blade fra januar 1958 til dette blad.

 

Dette er det sidst bevarede klubblad i det gamle “mini” A4 format. Det er d√łbt nr. 1 i 1962, men har dateringen marts. Det var en tid, hvor der var meget ustabilitet omkring bladudgivelsen. Det var sv√¶rt at finde redakt√łrer, der ville p√•tage sig opgaven, og der var ogs√• ustabilitet omkring formands- og bestyrelsesposterne, s√• det endte med en periode, hvor bladet f√łrst ikke¬†udkom regelm√¶ssigt for til sidst helt at oph√łre med at udkomme.

Henover 1962 var der mange frustrationer hos nogle unge mennesker i klubben, klubbladet udkom ikke mere, med kort varsel havde bestyrelsen opgivet at gennemf√łre et planlagt EM-kval. l√łb p√• V√¶ddel√łbsbanen, et l√łb, der i stedet med kort varsel blev afviklet af Esbjerg Motor Sport. Desuden blev der gennemf√łrt meget f√• arrangementer.

De unge mennesker var¬†Henning Elmstr√łm og hjemmesidens forfatter p√• 17 √•r samt Carsten Br√¶dder p√• 19 √•r. De tilb√łd nu at skrive klubbladet, et tilbud som bestyrelsen tog positivt imod. Der blev arrangeret et m√łde mellem parterne, hvor bestyrelsen accepterede tilbuddet og endvidere bestemte, at redaktionen skulle deltage i bestyrelsesm√łderne for at skabe den bedst mulige kommunikation. Derudover blev det bestemt at droppe den hidtidige bogtrykker Carl C. Nielsen, der ligesom sin forg√¶nger ikke var alt for pr√¶cis med udgivelserne. I stedet skulle stoffet afleveres til et relativt nystartet reklamebureau “al-reklame”, der bl.a. havde betjent Carl Andersen i hans firma. “al-reklame” tog sig s√• af ops√¶tningen af stoffet og annoncerne, mens trykningen blev overgivet til C.E.Olsen og Petersen, der kom til at betjene os i mange √•r med stor pr√¶cision og akkuratesse. De kom for √łvrigt senere til ogs√• at trykke DMU¬īs blad “Motorbladet” i mange √•r.

“al-reklame” ville give klubbladet et frisk pust og bestemte, at det udover et nyt lay-out skulle have et nyt format. Det blev A5, som blev bibeholdt i resten af bladets levetid.

Som det ses p√• forsiden af f√łrste nummer lagde redaktionen en ret provokerende linie overfor bestyrelsen, som dog¬†faktisk tog p√¶nt imod.
Man bemærker også, at det er opgivet at udgive et fællesblad med AMKA.

Det var g√•et st√¶rkt for “al-reklame” med at lave det f√łrste nummer i nov. 1962, men allerede¬†i decembernummeret blev det nye koncept sl√•et fast.

For at holde omkostningerne ved trykningen nede blev det bestemt, at forsiden og omslaget i √łvrigt skulle v√¶re gennemg√•ende for ca. 1 √•r af gangen. Forsiden skulle alts√• have samme motiv og faste annonc√łrer trykkes p√• omslaget.

“al-reklame” fik lavet en stiliseret tegning af en cross-k√łrer til at pryde forsiden, som det ses ovenfor, og det var et foto af Thorvald √ėbro p√• Ny M√łlle fra 1960¬†ogs√• vist ovenfor, som blev brugt som “model”.

 

“al-reklame” gik ud af samarbejdet efter ca. et √•rs tid. Herefter stod klubben for annoncetegningen, mens stoffet blev afleveret direkte til bogtrykkeren, som var den samme, men nu kaldte sig det mere mundrette OP Bogtryk.

Den “gamle” forside fortsatte dog endnu et godt √•rstid og blev s√• erstattet med to fotos, et cross-billede og et speedway-billede som vist til venstre.

 

Franz Kroons meriter i Road racing kan nu indirekte aflæses på klubbladets forside, der nu får to RR-billeder. Det er også i denne periode, at Franz er klubbens formand.

 

En lille ændring i billedvalg, et RR-billede er skiftet ud med et cross billede.

 

Et stilskift i forsidens lay-out. Det trækker op til speedway-tid i klubben. Et godt billede af Fredericias Godtfred Andreassen pryder nu forsiden.

 

Med dette nummer bliver forsiden kommercialiseret. Fotografiforsiden bliver erstattet med annoncer fra 2 af klubbens trofaste st√łtter Carl Andersen og Alex Hasager. Denne forside l√łber u√¶ndret i 11 √•r og bliver dermed den “l√¶ngstvarende” forside i klubbladets historie.

 

Jan Rasmussen med Hasle Cykelcenter tr√¶der ind som ny annonc√łr, mens Carl Andersen forts√¶tter.

Carl Andersen skifter annoncing og lægger nu hovedvægten på Kawasaki, mens Hasle Cykelcenter fortsætter uændret.

Steen Normann forskede i anledning af den nye forside i historien og baggrunden for Carl Andersens gamle annonce og skrev et indlæg til klubbladet som ses her.

 

Carl Andersen skifter annoncing og lægger nu hovedvægten på Kawasaki, mens Hasle Cykelcenter fortsætter uændret.

 

Så er det Hasle Cykelcenter, der skifter ud i annonceringen, mens Carl Andersen fortsætter uændret med Kawasaki.

 

Annoncerne forts√¶tter i princippet u√¶ndret, men den prim√¶re farves√¶tning g√•r fra r√łd til bl√•.

 

Så er det igen Hasle Cykelcenter, der skifter ud i annonceringen, mens Carl Andersen fortsætter uændret.

 

Pauli Rasmussen med Trige Graveservice g√•r ind som annonc√łr i stedet for Hasle Cykelcenter. Ogs√• p√• Kawasaki fronten sker der √¶ndringer, idet Carl Andersen som import√łr tr√¶kker sig til fordel for Brdr. Sejr som forhandler af m√¶rket.

 

UPS!! Brdr. Sejr vil skifte ud i annoncen, men noget går galt, så Kawasaki og Yamaha bliver blandet godt sammen. Trige Graveservice fortsætter uændret.

 

Fejlen er rettet til næste måned, Kawasaki er igen helt og udelukkende Kawasaki.

 

Kawasaki er stadig p√• forsiden, men i en ny version, hvor det synes, at import√łren g√•r ind og overtager efter forhandleren Brdr. Sejr. Ny p√• forsiden er
Karls Motorservice ved Sune Utoft i stedet for Trige Graveservice.

 

Kawasaki skifter model, mens Karls Motorservice fortsætter uændret.

Både Kawasaki og Karls Motorservice ændrer lidt på annoncerne med nye modeller.
Den store nyhed er imidlertid, at det mange√•rige samarbejde med OP Bogtryk er oph√łrt. En kort overgang efter OP Bogtryk blev bladet i det meste af 1995 trykt hos Handelstrykkeriet i Hasle, men herefter fra Januar 1996 stod Knud M√łller for at ops√¶tte bladet teknisk p√• et grafisk program. Materialet blev s√• afleveret til trykning p√• lidt forskellige bureauer gennem den resterende tid bladet udkom. Hermed blev udgivelsen af bladet meget billigere, og dermed blev der ogs√• mulighed for at bringe flere billeder tilmed i farver, som vi ser p√• forsiden af bladet fra januar 2001.

 

Annonc√łrerne forts√¶tter. Kawasaki √¶ndrer til en ny model, mens der ingen √¶ndringer er for¬†Karls Motorservice.

 

Kawasaki ændrer igen model, mens Karls Motorservice slår et slag for scooteren.

 

Kawasaki fornyer sig igen med en ny model, mens Karls Motorservice skifter ud i scooterbilledet.

 

Kawasaki skifter fra cross til asfalt og Karls Motorservice slår et slag for en smart Derbi 45.

 

Efter mange √•r sker der nu et markant stilskifte, idet man blander det redaktionelle med det kommercielle. Der kommer nu et billede p√• forsiden, mens man forts√¶tter med de to hidtidige annonc√łrer med mindre annoncer og √¶ndret ops√¶tning.

 

Kun lette √¶ndringer fro de to forts√¶ttende annonc√łrer.

 

Ogs√• denne gang er der kun mindre √¶ndringer hos annonc√łrerne.

 

Ingen √¶ndringer i ops√¶tningen hos annonc√łrerne, men det bliver 1-farve tryk i sort.

 

Efter rigtig mange år på forsiden går Kawasaki ud, og Karls Cykler og Knallerter ved Sune Utoft overtager hele annoncedelen af forsiden. Farven bliver holdt i sort.

 

Uændret annonce i opsætning, men der kommer igen farve på forsiden.

 

Farvebillede vender tilbage, derfor endnu flere farver på annoncen.

 

Dette klubblad blev det sidste. Efter p√• fremragende vis at have beskrevet livet i klubben gik det ind efter 62 √•r. √Örsagen var nok flere.¬† Jens J√łrgen havde trukket det store l√¶s i 40 √•r og s√łgte forg√¶ves opbakning med levering af stof. Udgifter til trykning og porto var en tung post i klubbens regnskab, og tiden var kommet, hvor klubbens hjemmeside skulle tage over med de l√łbende informationer.