Logoer

I de aarhusianske motorklubbers historie har der v√¶ret en del forskellige emblemer og¬†logoer, hvoraf det langtfra har v√¶ret muligt at bestemme alle. Der skal her omtales og vises¬†nogle af de gamle, der ogs√• kunne v√¶re fra automobilklubber eller som det ofte var tilf√¶ldet¬†klubber f√¶lles for b√•de motorcykler og automobiler. Derimod er der ikke gjort fors√łg p√• at f√•¬†de mere nutidige med.

Det bedst dokumenterede gamle logo er dette

Logo img1

Vi ved, at det figurerer p√• gamle pokaler fra 1919 til 1924 og derfor m√• h√łre til den √¶ldste¬†Aarhus Motor Klub. Her er vist et par billeder af nogle af de gamle pokaler, der med deres graveringer udviser ovenn√¶vnte √•r. Billederne er ogs√• vist under menupunktet “Forhistorien”

I 1929 ved vi, at der ud over ovenn√¶vnte Aarhus Motor Klub findes en del flere klubber i Aarhus. Her er fundet emblemer p√• 2 andre, dels Sports-Motor-Klubben i Aarhus, dels Jydsk Motor Sport Aarhus. Sidstn√¶vnte emblem findes i to st√łrrelser som vist.

I bladet Jydsk Motor udgivet i maj 1929 er på en side oplistet de klubber, der da er tilsluttet Jydsk Motor Union. Her kan man se navnene på de tre Aarhus klubber.

Nedenfor er vist forsiden af Jydsk Motor og siden, hvor medlemsklubberne er oplistede. Der var det specielle ved Jydsk Motor Union, at man også kunne være medlem som enkeltperson.

Jydsk Motor Union, der alts√• var moderunion for Aarhus klubberne havde ogs√• emblemer i to st√łrrelser:

Der er fundet et emblem, der bærer initialerne AAK. Det står for Aarhus Automobil Klub, hvilket fremgår af et par indlæg i medlemsbladet Jydsk Motor:

Der er i en forhandlingsbog n√¶vnt, at Mundus Pedersen repr√¶senterede denne klub i 1930, ligesom han ogs√• repr√¶senterede denne klub ved receptionen til AMK¬īs 25 √•rs Jubil√¶um i 1955.

Her er emblemet:

Her er endnu et emblem, som vi ikke rigtig ved noget om. N√•r man ser n√¶rmere p√• det, er det vel et automobilrat, der ses i midten. Den gamle Aarhus Motor Klub fra 1913 var jo en motorcykelklub, s√• m√•ske er der kommet en tid, hvor man har √•bnet sig mod ogs√• at optage automobilmedlemmer. Designet p√• emblemet tyder¬† p√•, at det kan v√¶re fra tiden omkring 1930. M√•ske har man i den gamle klub √łnsket at redesigne emblemet, s√• det kunne svare til nye forhold.

Her ses det “ukendte” emblem:

Den nuv√¶rende Aarhus Motor Klub blev startet under navnet √ėstjydsk Motor Klub. I en forhandlingsbog kan man l√¶se, at klubben vil bestille emblemer. Hidtil er det dog ikke lykkedes at finde nogen af disse. Fra forhandlingsbogen kan dog fremvises et stemplet logo, men det er jo nok tvivlsomt, om det har haft ret meget lighed med emblemet.

Her er logoet:

I 1937 blev det vedtaget p√• en generalforsamling at √¶ndre klubbens navn fra √ėstjydsk Motor Klub til Aarhus Motor Sport. Der m√•tte s√• t√¶nkes i nye logoer, og et nyt emblem m√•tte ogs√• til. Nedenfor er vist nogle eksempler. Sjovt er det at n√¶rstudere disse f√łrste logoer, for her kan man rigtig se, hvad det noget stiliserede logo, vi bruger i dag egentlig skal forestille. √ėverst i logoets kant ser man, at der ligger et styr med bagudvendte greb og ovenfor det igen ser man et tydeligt lygtehus. Kig selv n√¶rmere:

I 1948 skiftede klubben navn endnu en gang. Nu blev det Aarhus Motor Klub i stedet for Aarhus Motor Sport. Man bevarede dog hovedlinjen i emblemet. Det var i virkeligheden kun navnet Sport, der blev byttet til Klub. Herudover blev de fine detaljer i det gamle emblem efterhåndet stiliseret til det logo, vi kender i dag.

Her er logoet og emblemet, som det ser ud i dag:

En guldsmed kan jo godt lave en fejl, så en gang blev der byttet om på farverne, da der skulle fremstilles en ny serie emblemer:

Der findes dette lille emblem med AMK¬īs initialer. Jeg tror det blev brugt i 1950¬īerne, men har ikke nogen klar erindring om det:

Nedenst√•ende er vist et emblem, der er blevet kaldt “AMK¬īs emblem i Guld” og “AMK¬īs emblem med Egel√łv”. Det er blevet uddelt til danmarksmestre og til personer, der har ydet et fortjenstfuldt arbejde for klubben. Desv√¶rre m√• jeg sige, at der ikke har v√¶ret nogen helt fast kurs omkring tildelingen af disse emblemer. Problemet kan vel siges at v√¶re l√łst, idet ingen mere g√•r med emblemer, hvorfor det ikke uddeles mere.

Emblemet er meget fornemt forarbejdet, det er fremstillet i guld og bærer bagpå stemplet 585, der svarer til 14 karat.

En specielt variant af vores nuv√¶rende emblem er fra 1956. Bestyrelsen besluttede at indk√łbe 100 skr√•huer og f√• fremstillet 100 vingeemblemer. Vingeemblemerne blev s√• p√•syet skr√•huerne. Klubbens officials bar s√• disse huer ved st√¶vnerne.

Her er vist et par billeder, dels af skråhuen med emblemet, dels et nærbillede af vingeemblemet:

I 1970¬īerne mente nogle medlemmer, at tiden var inde til en modernisering af klubbens logo. Alex Hasagers bror Niels var p√• det tidspunkt dekorat√łr hos DR, og han tegnede et udm√¶rket nyt logo. Det blev brugt lidt, f. eks. kan jeg huske, at det blev trykt p√• T-shirts. Det blev ogs√• anvendt p√• programforsiderne ved Hinnerup Cross.

Der var aldrig nogen klar beslutning om at skifte til dette nye logo, og i l√łbet af nogle √•r brugte man igen udelukkende det nuv√¶rende logo.

Nedenfor er vist Niels Hasagers logo og anvendelsen på programmer:

I forbindelse med klubbens 60 √•rs Jubil√¶um i 1990 blev fremstillet til uddeling ved Jubil√¶umsreceptionen p√• S√łsporten denne erindringsplaquette:

I de senere √•r har man ved udn√¶vnelse af √¶resmedlemmer udf√¶rdiget og uddelt et diplom som vist nedenfor. Der er vist dels diplomet, dels et par overr√¶kkelser til Carl Andersen og Axel M√ľller: