Forhistorie

27. okt. og 1. nov. 1913 var indrykket disse to indlæg omkring stiftelsen af motorcykelklub i Aarhus. Bemærk at man var i en omskiftningstid ved anvendelse af skrifttyper, hvorfor det ene indlæg er med gotisk skrift.

Denne √¶ldste Aarhus Motor Klub blev stiftet og var som n√¶vnt i forordet med til dannelsen af¬†Danmarks Motor Union i 1914. Vidnesbyrd om denne klubs aktiviteter findes i form af billeder¬†fra et s√•kaldt viftel√łb i 1920. Man ser p√• et af billederne, at starten er g√•et fra Aarhus Havn og¬†at ‚ÄĚviften‚ÄĚ har v√¶ret ruter til Ebeltoft, Randers, Skanderborg, Odder og Silkeborg. Efter hver ¬†gennemk√łrt del af viften er k√łrerne kommet tilbage til Aarhus Havn, f√•et noteret mellemtid¬†og sendt ud ad n√¶ste vifte. Publikum har s√• kunnet f√łlge slagets gang p√• den store tavle.

Der blev ogs√• k√łrt s√•kaldte bakkel√łb p√• bl.a. Lisbjerg Bakke p√• den tid. Man ser, at Lisbjerg Bakke¬†allerede var brolagt i tyverne.

I anledning af AMK¬īs 60 √•rs Jubil√¶um i 1990 kontaktede en efterkommer til en af den f√łrste¬†Aarhus Motor Klubs stiftere klubben med nedenst√•ende gamle fotos.

I klubbens arkiver findes ogs√• disse fotos af fine s√łlvpokaler fra tiden omkring 1920. I flg. graveringerne¬†er den √¶ldste pokal fra 1916. Teksterne taler om ‚ÄĚPr√¶stationsl√łb‚ÄĚ og ‚ÄĚBakkel√łb‚ÄĚ. Pokalerne er¬†forsynet med de √¶ldst kendte emblemer fra den f√łrste Aarhus Motor Klub.¬†Pokalernes¬†oprindelige indehaver kendtes ikke, da jeg startede denne hjemmeside, men i marts 2017 blev jeg kontaktet af en mand ved navn Knud Pedersen i Riisskov. Han ejer pokalerne, som han har f√•et af s√łnnen til Holm Pedersen, som i sin tid vandt pokalerne. Han havde ydermere et foto af Holm Pedersen, som s√• kunne bringes sammen med pokalfotos.

I 1979 blev jeg kontaktet af en sl√¶gtning til et medlem af den gamle Aarhus Motor Klub. Han ville for√¶re klubben nogle gamle papirer, han havde liggende. Det drejede sig om en Fastelavnsavis fra 1924 og en tilladelse til at afholde et lotteri i forbindelse med en udstilling i 1923. Lotteriets gevinst var¬†“En motorcykel”, men den er ikke n√¶rmere specificeret p√• tilladelsen.

Her er fotos af Fastelavnsavisen, der faktisk er meget interessant at n√¶rl√¶se. Den fastsl√•r nemlig to ting, den n√łjagtige stiftelsesdato 2. nov. 1913 og at den gamle Aarhus Motor Klub var den f√łrste og dermed √¶ldste motorklub i Jylland. Interessant er ogs√• at n√¶rl√¶se deltagerlisten p√• t√łndeslagningen, hvor vi genkender mejeribestyrer Friis og Mundus Pedersen. Guldsmed Hingelberg er ogs√• p√• deltagerlisten. Der er annoncer for Guldsmed Hingelberg og Aage Heidemann, den senere VW forhandler, der i 1924 f√łrer sig frem med Renault:

Her er lotteritilladelsen fra 1923:

Et navn man ofte st√łder p√• i motorsportens barndom i Aarhus er Aage Mundus Petersen, generalrepr√¶sentant. Han var sandsynligvis den f√łrste formand i den gamle Aarhus Motor Klub, og i hvert fald kom han med i bestyrelsen, da Danmarks Motor Union blev dannet i 1914. I begyndelsen var klubber tilsluttet direkte under DMU, men senere kom der landsdelsunioner til som mellemled. Da JMU blev stiftet i 1921 blev Mundus Petersen formand, en post han bestred indtil 1924. I 1955 m√łder Mundus Petersen op til AMK¬īs 25 √•rs Jubil√¶umsreception p√• Restaurant Klosterg√•rden. Han repr√¶senterer da Aarhus Automobil Klub, en klub vi ikke ved meget om, og ben√¶vnes endvidere nu som inspekt√łr.

Efter at have v√¶ret meget aktiv i tiden efter 1. verdenskrig og til midt i tyverne, synes der at v√¶re opst√•et en vis stagnation i den f√łrste Aarhus Motor Klub omkring sportslige aktiviteter.¬†I hvert bliver der i februar 1928 stiftet en ny klub med navnet Sports- Motor- Klubben i Aarhus.¬†Forhandlingsprotokollen fra denne klubs start findes stadig, den er p√• et tidspunkt overgivet til¬†nuv√¶rende Aarhus Motor Klub. Af denne protokol fremg√•r det, at det er √łnsket om mere sportslig aktivitet, der st√•r bag √łnsket om at danne den nye klub. Man kan l√¶se, at f√łromtalte Mundus Pedersen bliver dirigent p√• generalforsamlingen, men i √łvrigt ikke kommer til at indg√• i denne klubs bestyrelse. Den f√łrste Aarhus Motor Klub eksisterer stadig og kan ogs√• spores i 1929, hvor arrangementer i klubben er omtalt i medlemsbladet Jydsk Motor udgivet af JMU. Det m√• formodes, at klubben fortrinsvis har taget sig af den almene dagligdags motorinteresse, arrangeret turistm√¶ssige udflugter og anden selskabelighed. Det vides ikke, hvorn√•r den er oph√łrt med at eksistere.

Sports-Motor-Klubben i¬† Aarhus fik ikke nogen lang levetid, men heller ikke dens sk√¶bne kendes helt, m√•ske er den g√•et ind omkring 1932, da hastighedsl√łb p√• landevej blev forbudt i¬† Danmark.

Man skal ogs√• huske at verdensdepressionen kom til i 1933, og at der i Danmark blev indf√łrt en k√¶mpestor forlystelsesafgift p√• entreindt√¶gterne ved motorl√łb i k√łlvandet p√• krisen i trediverne.

Den omtalte forhandlingsbogs sidste notering er fra aug. 1930, bogen er da udskrevet, men der er intet, der tyder p√•, at klubben er oph√łrt p√• dette tidspunkt.¬†Det ser ud til, at klubben p√• det tidspunkt er meget aktiv. Fra bogen kan n√¶vnes, at klubben hvert √•r i sommeren k√łrte et l√łb fra Aarhus til Skagen og retur af lidt forskellige ruter p√• ind i mellem vanskelige veje. Det har ikke v√¶ret barnemad p√• datidens maskiner og veje.

Det kan n√¶vnes, at l√łbet i 1928 startedes fra ‚ÄĚRestaurant Pal√¶‚ÄĚ p√• Kystvejen kl. 10 l√łrdag aften, ruten var p√• 600 km og man beregnede at opl√łbet ville blive s√łndag mellem 16 og 18 igen ved ‚ÄĚPal√¶‚ÄĚ, der var et yndet samlingssted for klubben.

Interessant er ogs√• resultatlisten for motorcykler. Nr. 1 blev nemlig Georg Andersen p√• Super X og nr. 2 Chr. Lindberg p√• Rudge. Georg Andersen drev sammen med ‚ÄĚPariser‚ÄĚ Hansen firmaet Jydsk Motor Lager, der udover Super X forhandlede m√¶rker som Henderson og New Hudson.

Mange kender Jydsk Motor Lager fra nyere tider med adresser p√• √Öboulevarden, Gr√łnnegade og Daubjergvej. Ejeren af JML var da Esben Jensen, der vistnok √¶ndrede navnet p√• Daubjergvej.

Chr. Lindberg var ogs√• en af tidens store k√łrere, der efter krigen var med i bestyrelsen i Aarhus Motor Sport.

Skagenl√łbet i 1929 var h√•rdt. Af 10 startende¬†gennemf√łrte kun 1 k√łret√łj, en Ny Ford f√łrt af Wittrup, Vejle.

L√łbet til Skagen i 1930 var lettere, s√• flere gennemf√łrte. Her skal n√¶vnes to af deltagerne, nemlig Alfred Grand, der blev delt vinder i begynderklassen p√• BSA. Grand blev et kendt og skattet medlem i Aarhus Motor Klub og var med helt op i 70¬īerne. Den anden, der skal n√¶vnes er Chr. Wenderby, der blev formand for vores nuv√¶rende klub i 1936 og fik sat gang i en m√¶ngde sportslige aktiviteter. Han flyttede √•ret efter til klubben I Randers, hvor han var meget aktiv omkring¬†det ber√łmte Katholm l√łb. Senere fik han en m√¶ngde tillidsposter i dansk motorsport. Mest skal han nok huskes forat v√¶re ankermand i skabelsen af Fladbro-banen og ikke mindst for at f√• Moto Cross des Nations til Volk M√łlle i 1955, en af de st√łrste begivenheder i dansk motorsport.

Nedenfor er bragt klip fra forhandlingsbogen og bladet Jydsk Motor om de fire l√łb Aarhus-Skagen fra 1928 til1931.

Fra forhandlingsbogen skal sluttelig nævnes, at Mundus Petersen var gæst ved et arrangement i maj 1930, og at han allerede dengang repræsenterede den omtalte Aarhus Automobil Klub.
Endvidere er det sjovt, at der p√• generalforsamlingen i febr. 1930 bliver talt om, at √ėstjydsk Motor Klub (vores nuv√¶rende AMK) er stiftet, og at man er positiv overfor at samarbejde med den nye klub, hvis den melder sig ind i Jydsk Motor Union.

1. maj 1932 √•bner Aarhus Dirt Track Bane¬† p√• Randersvej i¬† √Örhus, ca. overfor vandt√•rnet. Den bliver drevet professionelt af en motorforhandler fra Vejle, som ogs√• driver den allerede eksisterende Dirt Trak bane i Vejle. Den har stor publikumssucces specielt i starten, men m√• lukke, det antages i 1936, da det er n√¶sten umuligt, at f√• motorl√łb til at l√łbe rundt √łkonomisk p√• grund af den h√łje forlystelsesskat p√• 60%. Der henvises til hjemmesiden speedwaylife, der bringer en fyldig omtale af banen, endog med et videoklip.

Klik her:

http://speedwaylife.com/danske-baner/aarhus-dirt-track/

“6. januar 1930 samledes nogle interesserede p√• Caf√© Alleenberg til et orienterende m√łde med start af en ny motorklub p√• dagsordenen. Form√•let med den nye klub var selskabelighed og sport, samt at ingen forhandler m√•tte have afg√łrende indflydelse p√• klubbens ledelse‚Ķ.”

S√•dan indledes forhandlingsbogen for den klub, der blev dannet ved en stiftende generalforsamling 17. januar 1930. Den fik fra starten¬†navnet √ėstjydsk Motor Klub, og¬†gennem et par navneskift er blevet den Aarhus Motor Klub, som eksisterer i dag. Interessant er den passus om, at ingen¬†forhandler m√•tte have afg√łrende indflydelse p√• klubbens ledelse. Det ser nemlig ud til, at ovenn√¶vnte Sports-Motor-Klubben i Aarhus var kraftigt domineret af firmaet Jydsk Motor Lager¬†med dens markante ejere Georg Andersen og Pariser Hansen i spidsen, men ogs√• denne klubs¬†f√łrste formand L√łvschall var tilknyttet Jydsk Motor Lager.

√ėstjydsk Motor Klub er alts√• startet og har sit virke sammen med √•benbart en del andre klubber i¬†Aarhus i disse √•r. Man k√łrer p√•lideligsl√łb, r√¶vel√łb og masser af udflugter. Aktiviteterne er stort¬†set kun for klubbens medlemmer.

I klubbens forhandlingsb√łger, der er bevaret for alle √•rene,¬†kan man l√¶se, at man dog holder ringridning og t√łndeslagning sammen med Sports-Motor-Klubben i Aarhus i 1932, og at man optager medlemmer fra den ‚ÄĚ likviderede Harley Klub‚ÄĚ. Notatet om Sports-Motor-Klubben i Aarhus er i √łvrigt det sidste, der er fundet om denne klub.¬†Verdenskrisen er h√•rd ved folks √łkonomi, s√• det har nok taget livet af en del klubber.

Ogs√• √ėMK¬†har problemer og p√• generalforsamlingen i juli 1933 er der forslag om opl√łsning af klubben.¬†Man beslutter sig dog for at forts√¶tte, og i efter√•ret 1934¬† kan man l√¶se i forhandlingsbogen, at Georg Andersen¬†er blevet medlem. Dette kan tyde p√•, at Sports-Motor-Klubben¬†i Aarhus i hvert fald er oph√łrt p√• dette tidspunkt.

Det bliver gradvist lysere tider for det motoriserede folk, og ogs√• i √ėMK f√•r man mere mod p√•¬†tilv√¶relsen. I 1936 begynder¬†en mere udadvendt sportslig √¶ra. Man afholder rodeoer og¬†bakkel√łb med publikum, og der er deltagere fra de store jydske klubber.

Bakkel√łbene var fritaget for den forhadte forlystelsesafgift og blev af den grund meget popul√¶re at afholde. Specielt i Jylland fik de en meget stor udbredelse.

P√• generalforsamlingen i januar 1937 foresl√•r Nimbus-forhandler Chr. J√łrgensen, at klubbens navn skulle √¶ndres til Nimbus-Klubben: Han holdt en 24 minutters procedure, om alle de fordele klubben ville opn√• ved dette. BSA-forhandlerne Pariser Hansen og Georg Andersen var dog ikke s√• tilfredse¬†og argumenterede imod.

Det hele endte alligevel med en √¶ndring af klubnavnet, idet et forslag fra Gustav ‚ÄĚFieler‚ÄĚ Christensen blev vedtaget. Klubben hed herefter Aarhus Motor Sport.

Frem mod krigen til k√łrselsforbudet i efter√•ret 1939 havde Aarhus Motor Sport stor succes. Der¬†kom masser af nye medlemmer, der var stor deltagelse i arrangementerne og masser af tilskuere til l√łbene. Klubbens historie frem mod krigen og videre frem til vore dage er s√łgt fortalt andre steder p√• denne hjemmeside via forskellige temaer, der kan v√¶lges i oversigten.