27-05-1962

Aarhus Motor Klub skulle have stået for at afvikle denne afd. af EM, men efter den store opsplitning af klubben i 1957-58 og driften/salget af Ny Mølle i 1961 var mange af de prøvede kræfter i klubben kørt træt, og de nye havde ikke nok erfaring til at løfte så stort et stævne. Det endte med at AMK trak sig som arrangør, og det alt for tæt op mod stævnet. DMU ville tabe stor anseelse, hvis man så sent måtte skride til aflysning.

Heldigvis havde de succesrige mennesker i Esbjerg med Jørgen Holm i spidsen modet til med så kort varsel at overtage arrangementet. Man allierede sig med Aarhus Automobil Sport og udover EM-kvalifikationen fik man lov at afvikle DM i de to sidevognsklasser og dertil blev så tilføjet to bil-klasser.

Stævnet blev en succes både sportsligt og publikummæssigt, idet 14000 tilskuere mødte op og var medvirkende til at arrangementet gav overskud.

EM-kvalifikationen var dengang bygget op sådan, at 18 kørere hver fik tre indledende heat. De 6 kørere med højeste pointtal gik videre til finalen senere på året og fik desuden adgang til dagens finale, der dog mest gjaldt æren. Her vandt nordmanden Erling Simonsen foran tyskeren Fred Aberl og Kauko Jousanen. Svend Nissen, Egil Bratvold og Ove Fundin var de øvrige, der gik videre. Årets finale blev i øvrigt kørt i Mühldorf, hvor svenskeren Bertil Stridh blev europamester foran Josef Seidl og Timo Laine.

Aarhus Motor Klub fik lidt oprejsning for skuffelsen på arrangørsiden, idet Carl Andersen og Carsten Brædder vandt begge sidevognsklasser. Til sejren i den store klasse kan fortælles, at Carl Andersen her lånte Arne Mogensens private Norton. Men Carl vidste nok, hvad den stod for, for Arne havde jo fået trimmet og justeret hos fa. Carl Andersen.

I F3 klassen sejrede Jens Winther foran Robert Nellemann.