13-09-1959

Aarhus Motor Klub havde fået overdraget at afholde det hidtil mest fornemme stævne, nemlig Nordisk Mesterskab for special-klassen. Det var på den tid meget prestigefyldt, og de nordiske unioner satte en ære i at stille de stærkest mulige hold, da mesterskabet både blev afviklet for hold og individuelt.

Finnerne var på den tid de stærkeste i orden, men svenskerne havde anmeldt et hold, der så ud til at kunne matche finnerne. Med på holdet var nemlig de to speedwaystjerner Ove Fundin og Olle Nygren. Efter programmet var trykt brillerede svenskerne imidlertid med at sende afbud for disse to stjerner, noget der desværre skete ofte siden også ved speedwaylandskampe til stor frustration for arrangørerne, der jo selvfølgelig brugte navnene i markedsføringen af stævnerne.

Arrangementet, der jo skulle have været en stor succes for AMK, blev en af de værste dage i klubbens historie. Næsten alt gik galt bortset fra publikumstilstrømningen og økonomien. Der er blevet talt om 15 til 21.000 tilskuere, men jeg synes at kunne huske, at man i bestyrelsen sagde, at der havde været 19000 tilskuere. Selv om det var et dyrt stævne at arrangere, blev der alligevel et overskud på 20000 kr.

Af referaterne kan man læse, at noget af det, der gik galt var, at mange af kørerne heriblandt alle finnerne mødte op med megafoner, selv om de var forbudt iht løbets regler. Finnerne også op uden deres nationsveste, og i det hele taget var der kaos omkring nummerering af de nordiske kørere. Ydermere havde den norske overdommer John Rasmussen kasseret den sædvanlige inderbanemarkering med brædder.

Alt i alt bølgede diskussionerne voldsomt frem og tilbage hele dagen, temperamenterne var i kog, og det blev nok anledning til, at det blev meget svært for AMK som arrangør at få styr på problemerne. Først i sidste øjeblik bøjede finnerne sig og fik løst problemet med megafonerne lige op mod stævnestart.

Stævnet gik i gang, men problemerne med numre var ikke løst ordentligt, så speaker, publikum og tidtagningen havde svært ved at følge med. Der var som følge af kaos også en dårlig kommunikation ud til publikum, der ikke fik ordentlig besked på, hvad og hvorfor tingene skete. Banen var desuden dårligere end sædvanligt og også plaget af støv. Der skete derfor en del styrt med meget ambulancekørsel til følge, så meget, at selv om man havde to ambulancer, var det på et tidspunkt ikke nok, så man måtte stoppe løbsafviklingen i en halv time.

Man fik dog gennemført stævnet, og en nordisk mester blev fundet i Rune Sörmander, Sverige, mens finnerne vandt holdmesterskabet. Ud over NM blev kørt standard 500, hvor Bent Thomsen, Struer vandt foran Peter Søby, Randers. Sidevognsklassen blev vundet af Kurt Larsen/Svend Hüttemand, mens Mogens Pedersen, Odense vandt juniorklassen foran lokale Tonny Holm.

Om aftenen tog man til Ny Mølle og gennemførte præmieuddelingen ved et arrangement i festsalen.

I den følgende  tid efter løbet gik bølgerne højt, pressen havde været hård, men særlig så man sig i klubben vred på den tidligere formand Ove Pedersen, der var redaktør af DMU´s blad Motorbladet, men også dagbladsskribent for Jyllands-Posten, der efter AMK-ledernes mening havde givet stævnet den hårdeste medfart i pressedækningen.

Måneden efter løbsomtalen bragte Motorbladet indlæg fra den norske overdommer John Rasmussen, fra Henning Pedersen for AMK og fra Ove Pedersen selv, da alle havde noget på hjerte efter løbsreportagen og diverse kommentarer i pressen. Disse indlæg kan læses under fanen Motorbladet.