Hammel TT 1996

Når man har sagt Hammel TT, skal man også sige Bo Bentzen, som var den store initiativtager til dette arrangement. Han var dog ikke blot initiativtager, men også den der lagde en kolossal arbejdskraft i stævnet. Han var her, der og alle vegne i opbygningen af stævnet organisatorisk, men han var også den, der løste en mængde af de praktiske ting, der skulle etableres i forbindelse med opbygningen af en midlertidig bane, som der her var tale om. Jeg var forundret over, hvor lidt vi som klub faktisk blev involveret i arbejdet, og det var i grunden fantastisk, at Bo oven i købet også havde overskud til selv at deltage i stævnet.

Idéen til et TT-løb på afspærret vej var jo som sådan langt fra ny, for det var jo sådan hele TT-sporten blev til i sin oprindelse. På dansk grund har vi aldrig haft den store tradition for den slags løb. Der er ganske vist kørt enkelte løb f. eks. Ringvejsløbet i Køge i 1949, men i nyere tid var det Claus Wulff, der var hovedmanden bag afviklingen af TT-løb på denne måde i Helsinge. I årene 1988 til 1994 (minus 93) blev dette løb afholdt med først RRKV siden FAM som arrangerende klub.

Arrangementet i Helsinge havde meget stor succes med mange tilskuere, og en af grundene til denne succes var, at Erhvervsforeningen i Helsinge var involveret. Bo så, at der måske kunne skabes en lignende succes i hans hjemby Hammel, der fra gammel tid er en driftig handelsby og havde en dygtig Handelsstandsforening. Han fik en del fiduser fra Helsinge og fik skabt nogle kontakter i Hammel. De første planer var godt i vej i 1994, men modstand fra en enkelt lodsejer i det berørte område til den påtænkte bane førte til, at man i den omgang måtte opgive planerne.

I 1996 faldt planerne så omsider på plads. Den vigtige polititilladelse kom i hus, og der blev indledt et samarbejde mellem Hammel Kommune, Hammel Handelstandsforenings Markedsføringsudvalg, den lokale avis “Se og Køb” og AMK som sportslig arrangør. Bo Bentzen var så den samlende og koordinerende  kraft mellem disse samarbejdspartnere.

Den udtænkte bane lå i Hammels Industrikvarter og udover den almindelige sikkerhedsmæssige afspærring, skulle der bygges et par chikaner på de to langsider for at tage farten af. Banelængen blev på ca. 1450 m.

Der blev aftalt en præmiepulje på ca. 50.000 kr i rene penge samt præmiegenstande. Pengepræmierne blev fordelt bredt i de tre klasser, der kom på programmet. 10 stk. i klasserne A100-1300cc og 125cc standard samt 5 stk. i Super Motard klassen som udover asfalten også skulle fornøje sig med et stykke bane på jordunderlag, som det oprindeligt var tiltænkt i klassen.

Udover de tre motorcykelklasser blev der planlagt en opvisning af den svenske stuntkører Magnus Carlsson og hans team samt en såkaldt “Borgmester-cup” i go-karts mellem de 4 borgmestre i Hammel, Hinnerup, Gjern og Galten.

Løbsdagen oprandt og stævnet blev faktisk en rimelig stor sportslig succes, men desværre blev det slet ikke den folkefest, som det store forarbejde havde lagt op til, idet kun ca. 1400 betalende tilskuere og en masse gratister mødte frem. Et problem, der viste sig under stævnet, var, at det var svært at holde publikum bag afspærringerne mellem løbene. Publikum kunne ikke bevæge sig frit mellem de enkelte publikumsafsnit, og når de ønskede at flytte sig mellem løbene, gik der rigtig lang tid, inden der blev så meget styr på det, at der kunne køres igen.

Magnus Carlssons stuntteam imponerede, “Borgmester-Cup” i go-kart kom til at lide under, at den ene af de to karts brød ned, så finalen måtte afgøres som en tidskørsel. 125cc Standard klassen kørte den sidste afd. af årets DM, men det blev et taktisk spil, da favoritterne satsede på det sikre.

Efter løbet blev der afholdt et succesfuldt “After Season Party” i MC-75 klublokaler lige op til banen. Her kunne løbsdeltagerne og andre interesserede deltage.

Det var oprindeligt Bo´s tanke, at løbet skulle være en tilbagevendende begivenhed, men det store arbejde, der skulle lægges i et sådant arrangement stod ikke mål med med publikums- og markedsføringsinteressen, så det blev ved dette ene mindeværdige arrangement. Bo var også skuffet over forskellige svigt hos samarbejdspartnerne i Hammel, som han selv havde måttet bruge meget energi på at rette op på.

Løbets resultatlister ses nedenstående. For 125cc Standard gjaldt det, at det var sidste afd. af løbsserien tællende til DM 1996. Efter dagens løb blev Ole Gram kåret som danmarksmester foran Jens Kr. Nielsen og Gert Rødtness.

Nedenfor er først vist diverse arbejdskort brugt til forberedelse af stævnet, bl.a. kan man se, hvor det specielle spor til Super Motard kørerne blev anlagt, dernæst markedsføringsmateriale og sluttelig en masse organisationspapirer for at vise, hvordan papirgangen til et stævne dengang kunne se ud.