1975-1977
Koors var nu rigtig etableret som baneejer, men han havde en meget kantet personlighed og havde en vis evne til at komme i konflikt. Han gav mange lov til at benytte banen på alle mulige tidspunkter, og det bragte ham på kant med borgerne i Pederstrup, som var begyndt at klage over støjen. Han var også tit på kant med bilkørerne i forskellige anliggender, og han betragtede dem generelt som utaknemlige over for alt det, han syntes, han gjorde for dem. Op til sæsonen 1975 var han også kommet på kant med automobilsportsunionen omkring tildeling af løb, hvilket medførte, at der ikke blev kørt mere end to åbne løb på banen i 1975.
Det blev til gengæld to meget flotte løb. Han samlede et meget stærkt felt til bilklasserne i Grand Prix Danmark i august. I dette løb blev der også plads til en enkelt mc-klasse, som blev udskrevet åben op til 750cc og ligesom løbene i 1974 blev den kaldt AGV ærescup. RRKV stod igen for denne klasse og modsat mange andre stod Vikings folk på rigtig god fod med Koors. De fik derfor lov til at køre et publikumsløb d. 5. okt. som rent motorcykelløb uden biler. Det var første gang siden DM i 1967, at der blev kørt et rent motorcykelløb. Viking døbte løbet Grand Pokal og det var støttet af motorforhandler Jørgen Aagesen. Det blev det første af fire, der blev kørt i årene 1975 til 1978. Sporten var vokset meget i bredde i disse år på grund af RRKV´s store arbejde, og derfor blev der basis for at køre fire klasser i Grand Pokal 1975. Det var tre soloklasser samt sidevognsklassen, der ikke havde været med siden Kanonløbet i 1966. Det var for øvrigt også i disse år, at det gamle begreb TT-løb gled mere og mere ud og blev erstattet af det internationalt anerkendte Road Racing.
Grand Pokal løbet 1975 blev en meget stor succes. Det blev bakket godt op af vore nordiske naboer, så der blev tale om meget store felter med fin konkurrence i alle klasser. Et sandt scoop blev, at de svenske verdensstjerner Kent Andersson og Leif Gustavsson 3 dage før løbet gav tilsagn om at komme. De havde netop afsluttet en fornem VM sæson i 125cc klassen, hvor de var blevet nr. 3 og 4 efter to italienske Morbidelli-kørere.
En anden stor begivenhed set med lokale øjne var, at AMK i denne periode debuterede som Road Racing arrangør. Vi havde nedsat et RR-udvalg med Gert Nøjsen i spidsen, og dette udvalg fik lavet en aftale med Koors om at køre en DM afd. som lukket løb i august 1977. Vi fik kraftig hjælp af Fyens Motor Sport, som stillede mange folk samt af RRKV, som primært bidrog med teknisk udstyr til tidtagning og radiokommunikation. RRKV var med på, at der skulle flere klubber til på arrangørsiden for at udbrede sporten i Danmark. De lånte derfor det dyre udstyr ud uden beregning.
Det blev et vellykket arrangement, der dermed blev starten på AMK´s mangeårige virken indenfor RR-sporten.
Nedenfor baneforløbene i perioden. I 1976-77 skete der to afgørende ting. Koors indledte et samarbejde med Specialarbejderskolen om udlejning til Køreteknisk anlæg. Koors lavede også en aftale med Ulrik Aubertin Oxholm, der skulle stå for billøbene i 1977. Disse to interessenter var årsagen til, at banen i 1977 fik sit gamle forløb fra 1967 tilbage. Til motorcykelløbet i august protesterede kørerne imod den dårlige asfalt på det nye/gamle stykke, så her blev anvendt banen, som den blev brugt i 1976.
Det 3. og sidste AGV æresløb blev kørt i forbindelse med Grand Prix Danmark. Som de tidligere AGV løb var der udskrevet én klasse op til 750cc. Erik Andersson, der nu var skiftet fra RRKV til AMK vandt løbet foran Franz Kroon. Det skal også nævnes, at Svend Andersson, der var startet op med TT dette år, for første gang kørte med på Ring Djursland, og han gjorde det godt med en hæderful 5. plads.
Nedenfor billeder, omtaler af løbet samt foromtale 1. Grand Pokalløb, herefter uddrag fra programmet og resultatliste.
Det første Grand Pokal løb i 1975 blev rigtig flot. De svenske verdensstjerner Kent Andersson og Leif Gustavsson gav opvisning i 125cc klassen med en sejr til hver i de to heat. Børge W. Nielsen vandt både klassen til 350cc og klassen til 1000cc, mens det blev finsk sejr i den meget flot besatte sidevognsklasse. John Steffensen/Ole Møller var eneste danske par i sidevognsklassen. De mødte op med en fin racer med Kawasaki motor, men endte desværre med en tur i volden.
Nedenfor masser af billeder, omtaler og løbets program i sin helhed samt resultatlister og plakat, der var udført i miniformat, mindre end A4.
Det 2. Grand Pokal løb i 1976 var nok et udmærket løb, men blev alligevel lidt af et antiklimaks oven på det flotte løb i 1975. Der var meget mindre felter og f. eks. sidevognsklassen havde kun 7 par på grund af mange afbud og maskinskader. Steen Ahrentsen vandt 125cc, Kaj Jensen 350cc, Børge W. Nielsen 1000cc og et finsk par sidevognsklassen.
Nedenfor diverse omtaler, programmet i sin helhed, træningstider samt miniplakat.
3. Grand Pokal løb i 1977 bød på bedre felter end 1976. Der var svensk dominans i 125cc klassen, mens Chris Fisker tog sejre i både 350cc og 1000cc klassen. Franz Kroon havde fået fat i en af de nye heftige OW31 fra Yamaha, men havde ikke heldet med sig. Göte Brodin imponerede vildt i sidevognsklassen og kørte noget af det hurtigste, der nogensinde er set på Ring Djursland.
Nedenfor billeder, omtaler og programmet i sin helhed og et par resultatlister samt miniplakat.
Løbet var AMK´s debut som RR-arrangør. Det blev kørt uden betalende publikum, og talte som 4. afd. af DM. At AMK nu var på banen som arrangør betød flere kørere under AMK´s farver. Paul Kirstein havde sit debutår i 1977 og starter for første gang på Ring Djursland i dette løb. Man bemærker også Kurt Villadsen, Ole Kurt Olesen ( “Tøren” ) og Amby blandt de startende i debutantklasserne.
Nedenfor billede og omtaler.