1985-1989
I perioden fra 1985 til 1989 blev der hvert år kørt et løb i maj samtidig med, at der blev gjort plads til et par mc-klasser i forbindelse med Jyllands-Ringens årlige Grand Prix i august. Det var stadig RRKV, der stod for arrangementerne på RR-siden, men i slutningen af perioden var John Lundberg ikke mere tilfreds med samarbejdet. Han søgte en ny klub, og det blev FMS, der kom til at stå for maj-løbet i 1990.
Grunden til, at John Lundberg afsluttede samarbejdet med RRKV, kan måske forklares på denne måde: Claus Wulff, som var meget involveret i arbejdet omkring det succesrige Helsinge TT, havde en kongstanke omkring Jyllands-Ringen. Han mente, at der skulle skabes en stemning omkring løbet, som han kendte fra udlandet. Formålet var selvfølgelig at tiltrække flere tilskuere. Han fik så grønt lys af RRKV´s ledelse til at stable et såkaldt RR-Party på benene til løbet i 1988. Nu skulle fest og musik danne rammen omkring det sportslige, så der blev en folkefest. Ideen var god nok, og Claus fik også stablet arrangementet på benene i 1988. Da det kom til 1989 var Claus selv blevet formand i RRKV, men det lykkedes ham ikke at få et RR-Party 1989 op at stå. Han måtte derfor skride til at aflyse denne del af arrangementet. Noget tyder på, at det i det hele taget har knebet for ham at få det praktiske bragt ud over kanten på en måde, der var acceptabel for Lundberg.
En anden stor ændring i denne tidsperiode på Jyllands-Ringen var, at da Nordisk Mesterskab i flg. den 4-årige turnus vendte tilbage til banen i 1986 blev det sidste gang, at NM blev afviklet som et 1-dags løb. Efter 10 år med NM på skift mellem de 4 nordiske lande blev det besluttet, at NM fra 1987 skulle afvikles som en turnering med en afdeling i hvert land hvert år. Her var det heldigt for Danmark og Jyllands-Ringen, at 1. afd. hvert år blev afholdt i maj på JR. Derved kom der mange kørere fra de andre nordiske lande, og vi fik et højt sportsligt niveau.
Arrangementet blev i Per Bechers velkomstord betegnet som et nordisk løb, men i virkeligheden var det meget småt med deltagelsen fra vore nabolande. Kun sidevognsklassen kunne bryste sig af et vist svensk tilsnit.
Nedenfor et par billeder, lidt avisomtale samt uddrag af programmet.
1985 blev første år, hvor der blev kørt et par mc-klasser i forbindelse med bilernes største årlige løb, Jyllands-Ringens Grand Prix. De to klasser var en racerklasse med 250cc og 500cc racere samlet samt en blandet sportsmaskinklasse med mange RD350cc.
Nedenfor resultater fra aviserne samt uddrag af programmet.
1978, 1982 og nu 1986. For 3. gang skulle NM afvikles i Danmark og på Jyllands-Ringen. Denne gang skulle NM afvikles i 5 klasser og herudover var der to supportklasser indlagt i stævnet, RD350cc-cup samt som noget nyt en såkaldt Supercup klasse, hvor de danske importører var gået ind med støtte.
NM klasserne blev en stor dansk succes med fire mesterskaber ud af de 5 mulige. I 500cc racerklassen blev det sluttelig finsk triumf, men sensationen her var Finn Villadsen, der blev nr. 2. Finn havde bygget en FII racer det år, hvor en trimmet RD350cc motor var lagt i et TZ350cc stel. Med den vandt han årets DM, og her til NM i den store racerklasse viste den sig også yderst konkurrencedygtig. Efter en dramatisk optakt, hvor den finske kører Henttinen havde store problemer ved starten og kun kom med i løbet på grund af stor velvilje fra arrangøren, kom han efter en problematisk start i omdrejninger og sikrede sig sejren foran Finn, der havde en drabelig dyst med Jansberg.
Paul Kierstein var efter nogle år med lidt mindre satsning tilbage på racer for fuld kraft. Han fik en flot NM 2. plads efter Anders Skov.
Nedenfor et par billeder fra Finns flotte præstation, masser af omtaler, resultatlister og uddrag fra programmet.
I Grand Prix Danmark 1986 blev de to udvalgte mc-klasser RD-Cup samt Supercup, der kørte for andet år.
Nedenfor billede af Chris Jensen samt en omtale i Motorbladet. Nederst programmet i uddrag.
1987 var første gang NM skulle afvikles over flere afdelinger. På Jyllands-Ringen blev det til to danske sejre i de 4 NM klasser. Flemming Kistrup vandt 125cc og Anders Skov gentog sin sejr fra 1986 i 250cc klassen. Paul Kierstein var igen med i 250cc klassen og gentog sin 2. plads efter Anders Skov fra året før.
To supportklasser blev kørt til NM-programmet, og det var RD-Cup og Supercup.
Nedenfor en del billeder, omtaler, resultatliste samt uddrag fra programmet.
De populære mc-klasser i disse år Supercup og RD-Cup var igen supportklasser til bilernes Grand Prix Danmark. Chris Jensen var involveret i et drabeligt opgør i RD-Cup´en, der endte med, at både han og Anders Skov måtte af. Derved vandt Klavs Lyngfeldt den ellers tætte dyst, mens det lykkedes både Anders Skov og Chris at komme op igen og køre i mål som 2 og 3, da de havde været langt foran de øvrige.
Nedenfor billeder, omtaler og programmet i uddrag.
Claus Wulffs ideer med at gøre det mere tillokkende at komme til Road Racing som “publikummer” blev afprøvet ved denne NM afdeling. Der var indkaldt til såkaldt Road Race Party med musik og fest, og der var gjort noget ud af udstillerstande. Forsøget faldt heldigt ud og trak også flere tilskuere.
Sportsligt gik det godt for Danmark med klassesejre i tre af de fire NM klasser. I AMK kunne vi glæde os over Chris Jensen, der lige var skiftet til 125cc racer og fik sit store gennembrud ved at vinde klassen. En halvpart i sidevognsklassens sejrende par kunne vi også være stolte af, idet Ole Møller var i kassen hos Benny Lysén.
Nedenfor billeder, omtaler og programmet i uddrag.
Til årets Grand Prix Danmark var Supercup atter med som den ene mc-klasse, mens RD-Cup blev udskiftet til en Battle of Twin klasse, der var en afd. af en svensk cup i klassen. Her overraskede Finn Villadsen med at vinde klassen på en underlegen maskine.
Nedenfor billeder, omtaler og programmet i uddrag.
Claus Wulff var blevet formand i RRKV, og det var med beklagelse, at han i sine forord i programmet måtte konstatere, at det ikke var lykkedes ham at kunne gentage Road Race Party, som han havde introduceret året før. Der har måske også været andre missere, f. eks. omkring aftaler med promotor John Lundberg, som efter 1989 sæsonen besluttede at søge ny samarbejdspartner omkring mc-løbene.
Det sportslige program til årets program var stort, idet de 4 NM klasser blev suppleret med ikke mindre end 5 klasser. Det var Bott, stor debutant, Supercup, FII samt den nye klasse Superstreet, som havde afløst RD-Cup´en. De øvrige importører havde været misundelige på Yamaha over deres succes med RD350cc, og da de nu også havde fået egnede maskiner, blev det til, at de gik ind og støttede en ny klasse, som altså fik navnet Superstreet og var for små “gadecykler” på 250cc. I Danmark blev Kawasaki og Suzuki mest populære mærker, Yamaha var også med, mens Honda stort set ikke blev brugt i Danmark. Honda var derimod en del brugt i Sverige.
Paul Kierstein gjorde sig atter flot bemærket i 250cc klassen med en 3. plads. I supportklasserne havde AMK gode resultater med Jørn Rasmussen “Popnitten” som vandt Supercup og Finn Villadsen med to 2. pladser i FII og den nye Superstreet.
Nedenfor billeder, omtaler og programmet i uddrag.
De to mc-klasser i Grand Prix Danmark blev i 1989 atter Supercup som den ene, mens den nye klasse Superstreet blev valgt som den anden.
Nedenfor omtaler samt programmet i uddrag.