1971-1984

Det første lidt officielle motorcykelarrangement, der blev afholdt på Jyllands-Ringen var i okt. 1971. RRKV havde afviklet et DM over tre afdelinger på Ring Djursland i 1971. Det var første år DM i TT var afviklet over flere afdelinger. Sidst på året 1971 var det så lykkedes at få en aftale med Jyllands-Ringen, så man kunne afvikle et træningsløb og dermed få testet banens egnethed til TT. Vejret var flot årstiden taget i betragtning og forløbet af træningen gik så godt, at der blev indlagt en afd. af DM til Jyllands-Ringen i maj 1972. Dette løb blev så vidt vides kørt uden publikum, og selv om det gik godt skulle der gå 5 år inden der igen blev kørt motorcykelløb.

Banens ejer S.K. Jensen døde ved en tragisk ulykke i 1972 og banens første inspektør Erik Fagerdal havde sagt sin stilling op for at prøve noget nyt. John Lundberg trådte til og lejede banen i 1973, og han blev dermed promotor for løbene på Jyllands-Ringen. FDM havde tidligt i banens levetid lejet sig ind på banen for at afvikle deres køretekniske kurser. De kendte derfor forholdene og købte baneanlægget i 1974. Under FDM fortsatte John Lundberg som promotor for løbene i mange år. Med konstruktionen FDM/John Lundberg fik Jyllands-Ringen en meget stabil udvikling i modsætning til Ring Djursland, der led meget i mange år.

Det lykkedes RRKV at få lavet en aftale med John Lundberg, så det første mc-løb med publikum kunne køres i maj 1977. Som beskrevet i intro blev dette løb en stor succes og gav anledning til, at det i rigtig mange år blev en fast tradition at køre et mc-løb hvert år i maj.

Nedenfor en omtale af det første RR- træningsarrangement i okt. 1971.

Det første såkaldte TT-løb på Jyllands-Ringen blev kørt i 1972. Det gjaldt en afd. af DM, som blev kørt over flere afdelinger. Så vidt vides blev det kørt uden publikum. Vores klubbladsredaktør Jens Jørgen med en forkærlighed for TT og RR var på pletten og skrev en reportage, som er bragt nedenfor sammen med Motorbladets omtale. Et billede er der sandelig også, som er fundet i JJJ´s arkiv.

John Lundberg var kommet til som promotor, og RRKV fik aftalt et samarbejde omkring et publikumsløb i maj 77. Det gjaldt en afd. af DM, og det lykkedes parterne at samle omkring 4000 tilskuere, som fik nogle gode løb at se. John Lundberg var også begejstret og gav grønt lys til, at RRKV kunne arbejde for at få Nordisk Mesterskab til Danmark og Jyllands-Ringen. NM var nys indstiftet og blev kørt første gang i Sverige i 1977. Det lykkedes RRKV og DMU at få NM til Jyllands-Ringen allerede i 1978.

Nedenfor plakat, diverse omtaler og programmet i sin helhed.

NM blev afviklet på Jyllands-Ringen i 1978. Det blev en kæmpesucces. Der kom rigtig mange tilskuere, og Danmark tog tre af de 6 titler. Kaj Jensen vandt 750cc, Erik Bjørn Poulsen 500cc og Leif A. Nielsen 250cc. I 250 cc klassen blev ydermere Per Hjarbæk nr. 2 og Franz Kroon nr. 5 i karrierens efterår.

Nedenfor billeder, en klæbemærkat, avisomtaler, motorbladsomtale og endelig programmet.

Løbet i 1979 blev døbt Sand Jensen Road Racing, et internordisk løb uden DM eller NM status. Der kom dog stadig pænt mange mennesker for at se på.

Nedenfor en lille biledserie, klæbemærkat for løbet samt avis- og Motorbladets omtaler.

1980 bød igen på Internordisk Road Racing med ca. 3000 tilskuere. Paul Kierstein var blevet Nordisk Mester i Finland året før, så han var det store trækplaster. Han kørte både med i Sportsmaskineklassen og i 350cc klassen. Det blev ikke hans dag i 350cc klassen, men selv om sportsmaskinen var underlegen med sine kun 650cc i forhold til mange konkurrenter tog han 2. pladsen. Her var “Feddert” dog urørlig med sine 900cc.

Nedenfor to lille billedserier og diverse omtaler.

En billedserie fra Steen Flensborg Madsens arkiv.

Endnu et velbesøgt internordisk løb i 1981. Kierstein var stadig et stort trækplaster, da han havde genvundet sit NM i 350cc klassen i norske Mo i Rana 1980. Han stillede igen op i både 350cc klassen og i Sportsmaskineklassen.

350cc klassen var meget velbesøgt, og det blev et tæt race, hvor Kierstein ikke formåede at komme på skamlen. Triumfator blev for en gang skyld Svend Andersson, der ellers aldrig rigtig har haft heldet med sig på de korte danske baner.

I Sportsmaskineklassen stillede Kierstein op på en RD 350cc, og han hang godt på, så da den førende finne styrtede måske på grund af begyndende regn, der jo var Kiersteins store force, ja så gik sejren såmænd til Paul foran langt større maskiner. Til start var også bilkøreren Erik Høyer, der viste sig som en ganske habil mc-kører. Et billede af ham i serien nedenunder.

Steen Flensborg har leveret nedenstående tre billedstriber fra henholdsvis 125cc, 350cc og Sportsmaskineklassen.

Programmet

NM gik på skift mellem de 4 nordiske lande Danmark, Sverige, Finland og Norge. NM var første gang afholdt i Danmark på Jyllands-Ringen i 1978, så i 1982 var det tiden for arrangementet at vende tilbage efter den 4 årige turnus.

I 1978 var det en stor triumf for Danmark med 3 nordiske mestre, men så godt skulle det ikke gå denne gang. Kun Per Larsen i 125cc klassen formåede at tage en NM titel. Svend Andersson var godt med i 350cc klassen, men et styrt satte ham ud af spillet.

Nedenfor en lille billedserie, avisomtaler, program, omtaler klubblad og DMU-blad samt løbets tillægsregler med tidsplan osv.

I 1983 var der ikke som tidligere mange nordiske kørere med. Af de danske kørere var det nok Henrik Ottesen, der gjorde sig mest bemærket med meget spektakulært kørsel på en Suzuki Katana, der indbragte ham en sejr i Sportsmaskineklassen og en 2. plads i racerklassen.

Nedenfor nogle meget fine fotos af Steen Flensborg Madsen, der på den tid var redaktør af RR-stoffet i Motorbladet samt nogle omtaler.

Som skrevet i intro blev dette løb AMK´s debut som arrangør på Jyllands-Ringen. John Lundberg viste sig villig til at forsøge med et par mc- klasser i årets afsluttende DM-finale for bilerne. Alt gik hurtigt, da startskuddet kom i sidste øjeblik, men det lykkedes på rekordtid at få alle aftaler på plads, at få skaffet bemanding til alle poster incl. sving samt få skaffet et par absolut præsentable felter. I sidevognsklassen stillede 13 ekvipager op, alle danske, det var da vist i sidevognssportens glansperiode. Soloklassen kom til at hedde 0-1000cc og blev et blandet felt med mange af vore bedste kørere fra 125cc, 250cc og 500cc klasserne.

Vejret blev langt fra det bedste til søndagens løb, og banen blev så lumsk at flere 125cc kørere gjorde sig godt gældende i soloklassen.

Nedenfor omtaler og uddrag fra programmet.

Et nyt internordisk løb med overvejende dansk deltagelse. Der blev en 2. plads til Finn Villadsen efter Henrik Ottesen i Sportsmaskineklassen, men ellers var det småt med resultater for klubbens kørere udover debutantklasserne.

Nedenfor et par billeder fra Paul Kiersteins styrt 350cc klassen samt et par omtaler fra presse og klubblad. Nederst programmet i uddrag.