Paul Kierstein  blev født 30 sept. 1956. Han interesserede sig tidligt for motorcykler og var så heldig at komme i lære hos Franz Kroon i hans motorcykelfirma. Derfra var der jo ikke så langt til en karriere på racerbanerne. I 1977 startede han op i Road Racing sportens debutant klasse, hvor han bl.a. var med i 3. afd. af DM på Anderstorp i den lille klasse til 125cc med en 2. plads til følge. I 1978 kørte han på forskellige cykler og opnåede at rykke op i A-klassen.

I 1979 fik han en 350cc Yamaha produktionsracer, hvormed han stillede op i to klasser 350cc og 1000cc. Yamaha havde lavet en 354cc version til deltagelse i den store klasse, men de fleste danske kørere snød lidt og kørte på den samme 350cc racer i begge klasser. Han klarede sig hæderligt i denne første sæson i DM, men den store sensation var, at han vandt Nordisk Mesterskab på den krogede Ahvenisto bane i Finland foran Leif A. Nielsen. For denne præstation modtog han senere den prestigefyldte Hedemora Pokal.

I 1980 genvandt han sit NM i 350cc klassen. Denne gang var det i Mo i Rana i Norge. Nogle havde snakket om, at han vandt sit NM i Finland, fordi det var regnvejr, men i Mo i Rana var det tørvejr, så han beviste altså, at hans evner spændte over flere vejrtyper.

Paul opnåede i sin karriere aldrig at blive dansk mester, selvom han var snublende tæt på et par gange. Han kørte meget i racerklassen, men i nogle år rakte budgettet ikke til at være med her. Han kørte så tit med i sportsmaskineklasserne, hvor han brugte mange forskellige cykler. Han kunne godt lide at køre på sportsmaskinerne, som den sande motorcykelentusiast han er, og han var da også i sit es, når lejligheden bød sig til en fornøjelsestur på endurocykler i vanskeligt terræn.

Efter læretiden fortsatte Paul som motorcykelmekaniker hos Franz Kroon. Franz døde i 1982. Firmaet var på det tidspunkt i store vanskeligheder og gik konkurs. Asger Hansen købte firmaet ud af boet, og oprettede herefter I/S Franz Kroons Eftf., hvor han, Paul og Kai Nielsen hver stod for 1/3 af det nye firma. Elly Kroon viste sig her meget generøs ved at give sin tilladelse til, at Franz Kroons navn kunne indgå i det nye firmanavn. I 1984 bød der sig en lejlighed til at købe ejendommene, hvor firmaet havde til huse. Pauls og Kais økonomi strakte ikke til dette køb, hvormed Asger kom til at stå som ejer af ejendommene alene.

Paul opnåede følgende top 5 resultater i NM og DM Road Racing:

1979 NM  350cc Ahvenisto, Finland                  Nr. 1
1980 NM  350cc Mo i Rana, Norge                    Nr. 1
1986 NM 250cc Jyllands-Ringen                         Nr. 2

1979 DM 1000cc                                                   Nr. 5
1981  DM  350cc                                                   Nr. 4
1984 DM 350cc                                                     Nr. 3
1986 DM 250cc                                                     Nr. 4
1987  DM 250cc                                                    Nr. 2
1989  DM 250cc                                                    Nr. 3
1998 DM 125cc                                                     Nr. 4

Som beskrevet i intro startede Paul sin karriere som RR-kører i 1977. Han kørte på en 125cc racer i den lille debutantklasse 0-125cc. Året efter 1978 kørte han både i den store debutantklasse og med sportsmaskiner. Han opnåede tilstrækkeligt med oprykningspoint til at rykke op i DM-klasserne i slutningen af året, hvor han kom med i RRKV´s succesrige Grand Pokal løb i september. Her blev hans bedste resultat en 6. plads i Sportsmaskineklassen.

1979 blev den første hele sæson i A-klassen, og på den baggrund var det meget imponerende og overraskende, at Paul vandt NM i 350cc klassen på den snoede og bakkede Ahvenisto bane i Finland på en regnvåd bane. Det blev i øvrigt dobbelt dansk triumf i klassen, da Leif A. Nielsen blev toer. Efter sæsonen blev han hædret ved at modtage Hedemora pokalen for bedste danske præstation ved NM. Hedemora pokalen var skænket til RRKV af navnkundige Svend Aage Sørensen, som vandt løbet i Hedemora flere gange, og pokalen gik nu som vandrepokal.

I 1979 og 1980 kørte Paul med i både 350cc og 1000cc DM klasserne foruden at han ofte kørte med i sportsmaskineklasserne. Nogen fremtrædende placeringer blev det ikke til i DM disse år, men når det gjaldt NM i 1980 var Paul igen på toppen og genvandt sit NM i 350cc klassen. Denne gang blev NM kørt i Norge på banen i Mo i Rana. Desværre har vi ingen billeder fra denne triumf, som var stærkt medvirkende til, at han blev kåret som “Årets mand på 2-hjul.”

Det blev også til deltagelse i en del Sportsmaskineløb i 1979 og 1980. Bl.a. kørte han begge år 4-timers løb på Anderstorp. I 1979 med Alex Rasmussen som makker på en Yamaha, og i 1980 med Keld “Jo” Sørensen som makker på en Laverda.

1981 satsede Kierstein hårdt på 350cc racerklassen i DM, mens han brugte en RD350 LC til Sportsmaskineløb. I det traditionelle maj løb på Jyllands-Ringen havde han på sin maskinunderlegne RD en heroisk kamp med finnen Kokkonen på en 1100 Suzuki om 1. pladsen, da det begyndte at regne. Paul slappede så lidt af, og det var klogt for mange begyndte at vælte på den glatte bane. Det skete så også til sidst for den førende finne, og på den måde gik det til, at Paul fik sejren.

I 350cc racer lagde han ud med en sejr på Karlskoga og dernæst en 3. plads på Ring Djursland i de to første DM afdelinger. I de næste afdelinger gik det knap så heldigt, han fik maskinskade på Anderstorp og styrtede på Knutstorp. Så det gav ikke nogen point. Finalen var på Ring Djursland, men det magede sig sådan, at selvom han fik en god 3. plads rakte det kun til en. 4. plads i den samlede DM-stilling.

Nedenfor billedserie fra 1981-82 sæsonen efterfulgt af billedserie med sportsmaskiner også fra årene omkring 1981.

Paul solgte raceren efter 1981 sæsonen og kørte i sæsonerne 1982 og 83 kun med i sportsmaskineklasser, hvor han i sæsonen 82 blev samlet nr. 3 i RD-Cup efter Michael Nielsen og Anders Skov. I 83 sæsonen blev han samlet nr. 3 i sportsmaskineklassen efter Henrik Ottesen og Claus Wulff.

I 1984 var Paul tilbage i 350cc racerklassen på en bedaget racer. Han klarede på denne at vinde 1. DM afd. på Vandel Flyveplads og blive nr. 2 i 2. afd. på Anderstorp. I den samlede slutstilling blev det til en 3. plads i DM-klassen. Han gjorde også en pæn figur i det første internationale løb på Ring Djursland, hvor det blev til en 5. plads.

I 1985 kørte Paul ikke racer, men kørte lidt med i enkelte sportsmaskineløb på en FZ750. Han var stærkt tilbage på en ny racer i 1986. Da var 350cc klassen sløjfet og erstattet af 250cc i DM ligesom man tidligere havde gjort i VM. Det år blev der også kørt NM på Jyllands-Ringen og Paul viste endnu en gang sit flair for NM ved at blive nr, 2 efter Anders Skov. Årets DM blev meget jævnbyrdigt, men da Paul ikke havde heldet med sig i den sidste afd. på Anderstorp måtte han nøjes med den samlede 4. plads. Stillingen blev så tæt: Nr. 1 Anders Skov 25p, nr. 2 Steve Sandahl 20p, nr. 3 Svend Andersson 20p, nr. 4 Paul Kierstein 20p.

1987 var der igen NM på Jyllands-Ringen, men efter 10 år, hvor NM blev afgjort ved et stævne, var det i 1987 lavet om til, at der skulle køres en afd. i hvert land. Det var en skam, for Paul var atter godt kørende til denne første afd. og blev nr. 2 efter Anders Skov, som året før. I DM serien var Paul også godt kørende og opnåede sin hidtil bedste placering, da han blev nr. 2 efter Anders Skov.
1988 blev det ikke til så meget racing. Paul blev far til en datter, og det har nok krævet lidt tilstedeværelse på hjemmefronten.
1989 var der til gengæld fuld fart på raceren igen, og Paul var langt fremme i DM-stillingen, da sidste afd. af DM skulle køres i Karlskoga. Paul havde vundet den foregående afd. på Mantorp og var derfor godt tændt, da starten gik i Karlskoga. Desværre gik det så galt allerede på første omgang, da han kolliderede med Anders Skov i karrussellen. Begge styrtede og måtte udgå. Dermed blev Joel Fisker dansk mester, mens Paul måtte nøjes med 3. pladsen i den samlede DM stilling.
Nedenfor billeder fra sæsonerne 1987 til 1990.

I 1991 klingede Pauls karriere ud, han kørte lidt Superstreet på en TSR, men ellers skal vi frem til 1998, hvor han gjorde come back i en ny klasse for ham nemlig 125 cc Racer. Det blev her til en samlet 4. plads i årets DM.

Da Paul kom i lære hos fa. Franz Kroon var firmaet Yamaha importør. Fra 1. okt. 1980 mistede man importen, men man fortsatte som forhandler af mærket. Da Franz døde i 1982 overtog de mangeårige medarbejdere Asger, Kai og Paul firmaet, som beskrevet i info. Firmaet hed nu I/S Franz Kroons Eftf. Man vedblev med at være tro mod Yamaha, som var det eneste mærke man forhandlede.
Senere trådte Asger ud af firmaet, og da kommunen havde store planer med Nørrebrogade og firmaets gamle adresse, besluttede Kai og Paul at rykke teltpælene op og flytte til Lystrup i en ny ejerkonstruktion. Dette nye firma kom i vanskeligheder, Paul gik ud af firmaet, som siden gik konkurs og måtte lukke.  Paul har herefter arbejdet som mekaniker hos Larsen Motorcykler i Lystrup. Firmaet, der blev startet af Hans larsen ejes i dag af hans datter Tina og forhandler pt. Suzuki og Zero, en eldreven mc.

Nedenfor er vist diverse billeder med Paul i firmaets tjeneste.

Franz Kroons Eftf. støttede i nogle sæsoner RR-sportens debutantklasse. Man indstiftede “Kroon Cup” med en vandrepokal og en årlig præmiering. Første år var 1989 og frem til 1991 stammer disse klip og billeder.

Paul har aldrig været bange for at kaste sig over nyt i motorsporten, og da de små 80 kubikkere kom på banen, var han også med her og vandt bl.a. et løb i Action Parken, Tørring i aug. 89. Et specielt løb kørte AMK på banen i Favrskov i slutningen af 1990. Det var et to-timers parløb for 80´erne, og det blev et sjovt løb for kørerne, men mindre morsomt for omgangstællerne, der fik deres at se til på den korte bane. Paul dannede par med Anders Rasmussen og sammen kørte de 213 omgange og belagde 2. pladsen. Vindere blev Henrik Ottesen og Kenny Sørensen med 215 omgange.

Som omtalt i introen var Paul heller ikke bange for at kaste sig ud i terrænet og nedenfor er vist nogle billeder vedr. terrænaktiviteterne.