Bent Jensen var ud af en berømt fynsk motorsportsfamilie, hvor 4 brødre var med til at præge til at præge dansk motorsport i over et kvart århundrede. Den ældste bror N.V. var født i 1899, Bent i 1908, Svend i 1909 og C.O i 1921. N.V. Jensen startede karrieren i 1922 og fik tændt brødrenes interesse for motorsport, så Bent startede op i 1928. Specielt i de første efterkrigsår var brødrene meget markante på den danske motorsportsscene, og her nedenfor er de fotograferet samlet under et løb på Fangel i 1946.

Bent var som nævnt startet op allerede i 1928, og det var så tidligt, at han var med i de store langdistanceløb, som man dengang afholdt på landevejene indtil denne løbsform blev forbudt først i trediverne. Som de fleste motorkørere på den tid deltog han dog i alle mulige løbsformer, så han kørte på Dirt-track banerne i Aarhus og Vejle, var med i trial og baneløb, og i nogle år satsede han meget på sidevognsløb.

Efter krigen kom han fra Fyn til Aarhus. Han genoptog karrieren, og det blev på specialcykler, at han fik enorm succes i disse år. Man skal huske på, at han rundede de 40 år i 1947, og at han altså nåede toppen af sin karriere i en høj alder i disse år, hvor han opnåede at vinde disse mesterskaber:

1948 JM Baneløb på Skive Travbane, Specialklassen
1948 DM 1000m på Charlottenlund Travbane, Specialklassen
1949 DM Bakkeløb i Volk Mølle, Specialklassen
1951 DM 1000m på Jydsk Væddeløbsbane i 50cc klassen.

Bent Jensens standard var så høj i efterkrigsårene, at han var en naturlig del af det danske landshold, når der skulle køres landskampe mod specielt Norge og Sverige, og selvfølgelig også, når der blev afviklet nordiske mesterskaber på 400m og på 1000m. Hans bedste resultat i NM blev en 3. plads i Helsingfors 1948 på 1000m. De suveræne nordmænd Basse Hveem og Leif Samsing tog sig af 1. og 2. pladsen.

Herudover var han næsten fast inventar, når de københavnske baner i Gentofte og Gladsaxe kaldte, og talrige var hans optrædener på svenske baner, hvor der lige som i Danmark blev kørt vildt meget for et enormt stort publikum i disse år.

DMU´s blad bragte i 1948 et interview med Bent, hvor han ikke mindst fortæller om sin omfattende karriere, der har bragt ham vidt omkring, bl.a. bemærker man, at han har kørt med i “Løbet om den gyldne hjelm”, der køres den dag i dag i den tjekkiske by Pardubice, og hvori alle verdens største speedwaystjerner har deltaget.

Bent Jensens karriere startede som nævnt i intro allerede i 1928. Han startede op i de store landevejsløb og nedenfor ses en annonce for AJS, hvor man ser, at Bent har haft succes med dette mærke i Dunlopløbet 1931, hvor han vandt juniorklassen. Dernæst et billede fra FMS 40 års Jubilæumsskrift i 1964. Til slut et billede fra et fynsk trial i 1935.

Efter krigen kom Bent Jensen til Århus, hvor han fik arbejde som maskinarbejder på Aarhus Flydedok og blev meldt ind i Aarhus Motor Sport, som det hed dengang. Han begyndte at køre JAP i specialklassen, og der var nok at se til. Klubben i Århus startede i 1946 op første gang både på Hem Odde og på Aarhus Stadion. Der var også gang i den på Fyn, hvor man kørte en del løb på Fangel og Langesø. Der var også tit bud efter Bent fra de københavnske baner i Gentofte og Gladsaxe, hvor han blev meget populær med sin farverige kørsel. Nedenfor er vist et par billedserier fra 1946 henholdsvis 1947. Der kan dog for nogle af gengivelserne være lidt usikkerhed om det nøjagtige år.

1948 blev et rigtig succesår for Bent, hvor han vandt sine to første mesterskaber. Først blev han Jydsk Mester i specialklassen på Skive Travbane. Han og Knud Nielsen vandt hver et heat. Efter sammenlægning af tider blev Knud Nielsen fejlagtig udråbt som vinder, men fejlen blev rettet og Bent korrekt kåret som mester. Dernæst vandt han DM på Charlottenlund Travbane også i 500cc special. Det blev endda til en brødresejr, idet storebror N.V. vandt klassen 350cc special.

Ringvejsløbet i Køge i 1949 havde en stor appel til mange kørere i forskellige kategorier. Bent Jensen var også tiltrukket af løbet og stillede op i den store nationale klasse til750cc. Konkurrenter var bl.a. Knud Nielsen og Robert Nellemann. Bent klarede sig fint og kørte sig i løbet af de første omgange frem til 2. pladsen. Måtte dog senere give lidt slip og endte i mål på en hæderlig 5. plads. Som det måske vil være bekendt vandt Knud Nielsen klassen.

For første gang nogensinde blev der i 1949 afholdt et DM i bakkeløb. Det blev afviklet i Volk Mølle i starten af nov. Man havde også udskrevet et DM i både 350cc og 500cc special, selv om man ikke skulle synes, at det var det rette element for en JAP speedwaymaskine. Bent var aldrig bange for en udfordring, så han stillede op i 500cc klassen og viste, at han kunne kontrollere en speedwaymaskine på bakken. Det var meget underholdende at se på, og Bent endte som danmarksmester i denne disciplin, bakkeløb. Det blev for øvrigt den både første og eneste gang man afviklede dette mesterskab.

Bent Jensen, den tidligere formand Arne Jensen “Kaptajnen” samt den tidligere kasserer Robert Berke Jørgensen rager uklar med den siddende bestyrelse i AMK i løbet af 1950, og de vælger derfor at starte en ny klub i Århus med navnet Sportsmotorklubben Aarhus. Bent Jensen, der har neddroslet karrieren, stiller derfor op for denne klub, da han ved DM på Jydsk Væddeløbsbane i 1951 stiller op i “knallertklassen” indtil 50cc. Han vinder denne klasse, som kun er kørt denne ene gang på 1000m bane.

Efter afslutningen af sin karriere tager Bent Jensen til København, hvor Morian Hansen har hjulpet ham med at skaffe et arbejde i lufthavnen, hvor Morian også selv var ansat på den tid.

Efter afslutningen af 1949 sæsonen, der havde været meget succesfuld for AMK med 8 vundne JM og DM hædrede AMK sine mestre ved en festlighed i starten af januar 50.

Et lille hæfte med titlen “Motorsportens kendte ansigter” udgivet kort efter krigen bragte dette lille portræt af Bent:

Bent Jensen havde ikke ry for at holde sit materiel i alt for god stand, så det hændte forholdsvis tit, at han havde forskellige maskinuheld. Måske skyldtes det også, at han var lidt nærig med at ofre nye dele. Til illustration har Leif Pedersen, der på den tid var arbejdsdreng ved Erling Pedersen, fortalt, at Bent kom op til Erling og spurgte, om ikke han havde en god brugt kæde liggende, som han kunne bruge på sin JAP.