Frank Damgaard blev født i 1939 og familiemæssigt fætter til Erik, Eigil og Niels Sejr fra det velkendte firma Brdr. Sejr Motorcykler. De tre brødre er døbt med mellemnavnet Damgaard, som ikke bliver brugt så meget i det daglige.

Frank begyndte sin motorsportskarriere midt i tresserne, hvor han var med i den store opblomstringstid efter dødvandet i AMK først i tresserne. Han begyndte som solokører på Triumph og var bl.a. med i juniorklassen på Jydsk Væddeløbsbane i 1966 og 1967. I 1967 var der arrangeret en bykamp mellem AMK og Herning, hvor der blev kørt to heat, som Frank begge vandt.

Speedway var på fremmarch i Danmark i de år, og de før så populære solo-sportsklasser blev derfor tit trængt væk fra stævnerne. Det fik Frank til at sende en anmeldelse til et sidevognsløb i Frederikshavn i 1968, selvom han ikke havde nogen sidevognscykel. Der blev derfor stor travlhed med at flikke en cykel sammen, da han en uge før løbet fik startbekræftelse. Det lykkedes at blive klar og med i projektet var Henning Damsgaard, der skulle agere som sidevognsmand. Det lykkedes dem at vinde løbet, og det blev starten til et succesfuldt makkerskab, der hjemkørte et hav af placeringer i de næste ca. 10 år. Kronen på værket var to danmarksmesterskaber, som blev vundet på kortbane i Løvel i 1969 og på langbane i Skive i 1971.

Henning Damsgaard indstillede karrieren, og Frank fik i stedet Jørn Andersen som sidevognsmand. Det gik også godt, mange løb blev vundet og Frank føjede sammen med Jørn endnu et DM til sin samling, da de vandt på Fangel i 1977.

Udover sidevognskarrieren kastede Frank sig også ud i speedwaysporten. Han udfyldte huller for Piraterne ved enkelte lejligheder, når der var skader, og da Pythonerne kom til i 1972, var han holdkaptajn og i en periode også holdleder samtidig.

Også AMK´s arrangementer i trial og cross deltog han i først i karrieren, og han står bl.a. noteret for en sejr i et klubløb i hastighedstrial på en af de AJS/Villiers crossere som Carl Andersen importerede omkring 1970.

Frank opnåede følgende placeringer i DM løb i sidevognsklassen:

1969 DM Kortbane Løvel med Henning Damsgaard      500cc spec.      DM
1969 DM Langbane Skive med Henning Damsgaard     500cc spec.      Nr. 3
1970 DM Langbane Skive med Henning Damsgaard     500cc spec.      Nr. 2
1971 DM Langbane Skive med Henning Damsgaard     500cc spec.      DM
1972 DM Langbane Skive med Henning Damsgaard     500cc spec.      Nr. 2
1977 DM Langbane Fangel med Jørn Andersen              500cc spec.      DM
1978 DM Langbane Korskro med Jørn Andersen            500cc spec.      Nr. 2
1979 DM Langbane Korskro med Jørn Andersen            500cc spec.      Nr. 2

Som beskrevet i intro startede Frank op som solokører i junior 500 på en Triumph, men det blev som sidevognskører, han slog sit navn fast i dansk motorsport, hvor han var et dominerende navn fra sidst i tresserne og op gennem halvfjerdserne, hvor han vandt en mængde løb. Han havde et lidt rastløst gemyt og kastede sig derfor ofte ud i nye tanker om, hvad han skulle køre. Han gjorde også alvor af nogle af tingene og prøvede lidt af hvert, som den sande motorcykelentusiast, han altid var.

Nedenfor et par klubbladsklip, der fortæller om et par griller, han gjorde til virkelighed:

Frank og Henning rykkede hurtigt op i seniorklassen og kørte med i både sportsklassen, hvor de kørte videre med Triumph, og i specialklassen, hvor de havde indbygget en Eso motor. Allerede året efter deres debut opnåede de store resultater ved de to DM, der blev afholdt. Først var det DM langbane i Skive i sept. 69, hvor de blev nr. 3 efter de garvede veteraner Kurt Larsen og H.C. Callesen, men endnu bedre gik det ved kortbane DM på Løvel i okt., hvor de vandt deres første DM. Begge resultater blev opnået i spec. klassen på Eso.

Nedenfor to billedserier fra henholdsvis DM i Skive 69 og DM i Løvel 69:

I vinteren 1970 hyggede Frank sig med at deltage i et “Kom og prøv” trial som AMK arrangerede på Vester Eng:

Ved DM i Skive i 1970 havde Frank og Henning en hård dyst med H.C. Callesen. Callesen havde vundet to heat og Frank/Henning ét inden det sidste heat, hvor Frank og Henning tog starten, men siden måtte udgå med maskinskade. Det blev derfor “kun” til en 2. plads. Dette blev der dog rettet op på året efter, da rollerne blev byttet om. Frank og Henning sikrede sig det første DM på langbane foran netop Callesen. Efter begge løb endte de på forsiden af Motorbladet i henholdsvis januar 1971 og januar 1972, hvor der blev bragt gode billeder af dysterne mod Callesen. Også i 1972 var de med helt fremme i specialklassen, men blev slået knebent af Victor Larsen.

Efter nogle rigtig gode år med masser af sejre var tiden inde for Motorbladet til at bringe et interview med det succesrige par, hvilket skete i juli nummeret 1972:

Sideløbende med sidevognskarrieren kørte Frank speedway, og da AMK´s hold Piraterne rykkede op i 1. division i 1972 blev der også opstartet et 2. divisionshold, som fik navnet Pythonerne. Frank blev holdkaptajn og Henning Damsgaard holdleder for det nye hold. Senere trak Henning sig som holdleder, hvorefter Frank blev kørende holdleder ved siden af jobbet som kaptajn. Frank var med på holdet i 1972 og 1973, men stoppede så. Nedenfor et billede af det allerførste Python-hold og et par topscoringstabeller fra 1972 og 73, hvor Frank begge år endte i Top-Ti.

Af forskellige årsager var der ingen medaljehøst til Frank og Henning i de følgende år. I 1973 var maskineriet ikke helt på toppen. I 1974 skulle DM afvikles på Korskroen, men løbet måtte aflyses på grund af ubarmhjertigt regnvejr, og der blev aldrig fundet en ny dato for 1974 DM. I 1975 blev det DM man før havde kendt fuldstændig ændret. Solo sportsklasserne var væk, og der blev kun kørt special for senior og junior samt en enkelt sidevognsklasse indtil 750cc.

Til det nye format havde Henning Damsgaard investeret i en 750cc Weslake motor til ham og Frank, men der var for lidt tid til at få den til at gå ordentligt, så det endte uden succes, og de måtte endda køre den afsluttende finale på lånt maskine. I 1976 blev DM for sidevogne kørt på Charlottenlund, men heller ikke her blev det succes, selvom de nedenfor ses i front på billedet.

Efter 1976 stoppede Henning Damsgaard karrieren, og Frank fik en ny sidevognsmand i Jørn Andersen, der havde kørt nogle år hos Ejnar Kristensen. Allerede i det første år 1977 fik det nye par succes, idet de vandt specialklassen ved DM, der blev afholdt på Fangel. Også i 1978 var de godt kørende, men måtte overlade mesterskabet til Niels Munk, da DM blev afholdt på Korskroen. Dette gentog sig på helt samme måde, da DM igen blev afholdt på Korskroen året efter.

I 1980 satsede Frank på EM Græsbane. Han byggede en cykel til formålet, og Carl Andersen støttede ham med en Weslake motor. I april kørte Frank og Jørn semifinale i Assen, Holland. De havde hurtigste træningstid, men på den efterhånden meget ujævne bane satsede de på det sikre og gik til finalen med en 5. plads. Der var i øvrigt meget strid om reglerne det år. Sofacyklerne var reelt blevet forbudt, så Franks cykel var den eneste i feltet, der levede op til reglementet. Men både her og senere i finalen, der blev afholdt i Melsungen, Tyskland vendte dommere og FIM Stewarter det blinde øje til, så alt fik lov at passere. I finalen blev det til en 10. plads for Frank og Jørn i den ulige kamp mod sofacyklerne.

Ved DM på Korskroen dette år kunne Frank og Jørn ikke gøre sig gældende, men de vandt til gengæld et uofficielt kortbane DM, der blev afholdt ved et stort stævne på Amager.

Frank slutter sin imponerende karriere med udgangen af 1982. Motorbladet bragte i den anledning denne lille artikel:

Frank var med Carl Andersen på White City i London i 1979 for at hjælpe Finn Thomsen ved Intercontinentalfinalen, hvor Finn klarede sig flot, blev nr. 3 og gik i VM-finalen. Herfra stammer dette dejlige billede:

Lidt blandede billeder med Frank:

Fra en træning i Hvidsten 1972 nogle billeder af Frank/Henning og Niels Kjeldsen/Gert Nielsen, der tager nogle dyster:

Carl Andersen skænkede i 1970 AMK en pokal i forbindelse med klubbens 40 års Jubilæum. Bestyrelsen bestemte siden, at denne pokal skulle være en vandrepokal, som hvert år skulle uddeles til klubbens mest vindende kører efter et lidt indviklet pointsystem. Pokalen blev uddelt for første gang for sæsonen 1971, og den tilfaldt Frank for hans mange flotte resultater det år, bl.a. DM i Skive.

Frank var fra 1970 ansat som hos Carl Andersen, hvor han arbejdede på lageret og i en vis udstrækning i forretningen. En periode var han hos Brdr. Sejr, og senere arbejdede han hos Jørgen Weinreich i dennes VVS forretning i Hammel. Frank døde i 2015.