John Steffensen blev født i 1941. Han kom i lære som motorcykelmekaniker hos den navnkundige motorkører Knud Nielsen på værkstedet i Nørrebrogade. Værkfører var Harry Pedersen, blandt mekanikerne var Carl Andersen, og som lærekammerat fik han Franz Kroon. Det var således et rigtigt godt miljø for en motorinteresseret ung mand.
I 1963 arrangerede AMK et såkaldt “Top-race” på Jydsk Væddeløbsbane med Carl Andersen som den store drivkraft. John og Franz havde besluttet at deltage i juniorsidevognsklassen, men først skulle de bestå en baneprøve. Det skulle så ske på Løvel-banen, hvor prøven skulle aflægges for dommeren Chr. Wenderby. Prøven gik dog ikke så godt, da de tog en tur ind over inderbanen og nær havde kørt dommeren ned. Det endte med, at Wenderby lod dem bestå prøven alligevel, men med den klausul, at Franz skulle køre og John være sidevognsmand på Væddeløbsbanen. Jeg husker ikke nøjagtigt, hvordan det gik på Væddeløbsbanen, men mener ikke det blev den store succes.
John fik sin debut som sidevognskører i 1965, og da gik det betydeligt bedre. Han startede op i Herning 2. påskedag med Flemming Holst, Haderslev i sidevognen og lykkedes med at vinde sit debutløb. Senere på året lykkedes det oven i købet for John at blive Danmarksmester i junior sidevogn, da kortbane DM blev afholdt i Løvel. Da var det Ole Møller, der sad i sidevognen.
Året efter i 1966 kastede John sig over Road Race, hvor han kørte både solo og sidevogn, og det blev også et kendetegn for hans karriere, hvor han skiftede mellem jordbanerne og road-race banerne. Carl Andersen havde jo været først i Danmark med at prøve sig af på udenlandske TT-baner, men det var John, der kom til at arbejde med at få sidevognsklassen etableret og accepteret sammen med de dansk arrangerede RR-løb. Der gik dog mange år inden sidevognsklassen opnåede DM-status i RR-sammenhæng, og da havde John stoppet karrieren, så ingen titler her. Anderledes blev det på jordbanerne, hvor John fra først i 70´erne gjorde sig stærkt gældende og nåede at vinde to DM-titler.
John døde i februar 2006.
DM placeringer, alle i sidevognsklasser:
1965 DM Løvel med Ole Møller Junior Nr. 1
1965 DM Skive med Ole Møller Senior 500 Sport Nr. 3
1971 DM Skive med Finn Møller Senior 500 Sport Nr. 3
1972 DM Skive med Finn Møller Senior 500 Sport Nr. 2
1973 DM Skive med Finn Møller Senior 750 Sport Nr. 1
1976 DM Charlottenlund med Finn Møller Senior 750 Sport Nr. 1
John startede for alvor karrieren op i 1965, hvor han kørte en del sidevognsløb fortrinsvis med Ole Møller som makker. Han kørte Norton, hvilket ikke var så mærkeligt i Aarhus, hvor Knud Nielsen, Kresten Krestensen, Harry Pedersen og Carl Andersen havde fejret store triumfer på mærket. Det blev til en del gode placeringer i dette junior år, og kronen på værket var naturligvis, da John og Ole vandt DM junior i Løvel. Herefter rykkede de op i senior klassen og formåede at blive nr. 3 ved årets DM i Skive. Nedenfor et par billeder fra sæsonen.
I 1966 fortsatte John karrieren på jordbanerne, men til DM´erne i Løvel og Skive var der ikke noget held det år. Ring Djursland var blevet åbnet i 1965 og i 1966 blev der åbnet en sidevognsklasse i forbindelse med et billøb. Her var John med som eneste dansker, hvor det øvrige felt var importeret fra Sverige, der jo havde en lang tradition med TT-løb. John havde fået gravet Carl Andersens gamle racer frem og givet den en gang lak, så den nu var lyseblå og forsynet med Catus navnet, som Carl brugte. Feltet var en blanding af 750cc og 500cc maskiner. John med Ole Møller i sidevognen kørte 500cc og havde svært ved at klare sig mod 750cc maskinerne, men blev dog nr. 2 i 500cc klassen. Vinderen i 750cc var den dengang suveræne Bosse Rindar på BMW.
Senere på året kørtes DM i TT på Ring Djursland. Der blev kun kørt DM i én klasse, nemlig 250cc. Franz Kroon vandt og også John var med som solokører og blev nr. 6 på en Yamaha fra den nye importør Carl Andersen.
I vinteren 66-67 eksperimenterede Carl med at bygge to Yamaha-motorer sammen som drivkraft i en TT-sidevognsracer. Den skulle have haft debut på Nürburgring i april, men nåede ikke at blive klar. John Steffensens Norton-racer blev i stedet gravet frem og med Carl ved roret og John i sidevognen kom de hæderligt igennem som nr. 14, men var godt forfrosne. Ugen efter gik det løs i Mettet, Belgien. Den 4-cylindrede var nu bygget ind i Johns stel, men kraftudtaget kunne ikke holde, så de nåede ikke engang ud af ryttergården.
Herefter var der stille omkring John i nogle år, da han tog ud at sejle. Men et come back kom til DM i Skive i 1971, hvor han med Finn Møller i sidevognen opnåede en 3. plads i 500 sport. Året efter forbedrede John og Finn resultatet en smule, da de ligeledes i Skive blev nr. 2 i DM og atter i 500 sport. Det ultimative blev opnået året efter igen 1973, hvor Johns første senior DM blev vundet og igen med Finn Møller i sidevognen. Denne gang blev mesterskabet kørt i Ålborg. og for første gang i 10 år kørtes mesterskabet på 750cc maskiner i sportsklassen. Her kørte John og Finn på en 3-cylindret Kawasaki Mach IV fra Carl Andersen. Denne Mach IV havde de ikke kunnet bruge til Guldbarreløbet det år, da klassen her var udskrevet til 500cc. Der blev derfor lånt en Mach III monteret med H1R cylindre, som Carl havde fået hjem til DM året før. Motorbladet bragte en reportage med et par billeder, som gengives nedenfor sammen med et kort kørerportræt også fra Motorbladet.
I 1974 blev DM løbet på Korskroen aflyst på grund af voldsom regn, men John var til start i Guldbarreløbet med Henning Damsgaard i sidevognen. Motorbladet bragte nedenstående billede med tekst fra løbet. Et andet billede fra 1974 viser John give gode råd til Ib Eriksen. I 1975 sæsonen starter John ud som sidevognsmand, denne gang hos Frank Damgaard, og sammen kørte de et par løb i Holland i maj og juni. Senere gælder det DM på travbanen i Nykøbing Falster, hvor John igen er ved roret og Ole Møller i sidevognen. Det bliver meget spændende, løbet er delt op i to grupper, hvor Svendsen/Hasager vinder de to heat i den ene gruppe og John/Ole de to heat i den anden gruppe. I det afgørende finaleheat fører Svendsen/Hasager fra start til mål, men John/Ole er dog oppe på siden af dem, inden de må udgå med transmissionsproblemer på Kawasakien.
Sidst på sæsonen i 1975 kørte RRKV deres første såkaldte Grand Pokal løb på Ring Djursland. Et virkeligt flot felt var til start med masser af kørere og masser af kvalitet. Et stort nummer var sidevognsklassen, hvor hele 17 ekvipager var til start. De fleste var svenskere og kun et enkelt par dansk, nemlig John med Ole Møller i sidevognen. De klarede sig hæderligt indtil de foretog en brat afstigning, så John kom til at se lidt ramponeret ud. Nedenfor billeder fra løbet:
I 1976 blev sidevognsmesterskaberne afviklet i forbindelse med Guldbarreløbet, og John stillede op i 750cc klassen med Finn Møller i sidevognen som i 1973, og det lykkedes dem at gentage triumfen fra 1973 ved at vinde mesterskabet foran Ib Eriksen/Erik Dam. Som det ses af nedenstående billede var Frank og Henning også med. De kørte på Weslaken, men blev ikke placeret mellem medaljetagerne. Det var netop i denne klasse, at der skete en grim ulykke, der kostede sidevognskøreren Jan Jørgensen livet, da han kørte ind på inderbanen og ramte en mast.
Efter mesterskabet i 1976 på Charlottenlund dropper John jordbaneløbene i 1977 og satser i stedet hårdt på Road-race. Han anskaffer sig selv det hidtil fineste materiel, en engelskbygget ramme fra Mick Fidderman forsynet med en 4 -cyl. Yamaha motor. I sidevognen får han som noget nyt Henning Mikkelsen, i daglig tale kaldet “Fessor”. Samtidig med sit eget bygge arbejder John også hårdt på, at styrke interessen blandt danske kørere for at starte op i sidevognsklassen. Det lykkes også, så da han selv stopper karrieren i 1979, er der skabt grobund for en dansk sidevognsklasse, der nogle år efter opnår DM-status.
Nedenfor lidt materiale omkring den fine Fidderman racer og også et interview med John, som Ernst Trap lavede til Motorbladet i 1977.
Første serie billeder er fra Anderstorp juli 1977:
John og Fessor kørte også på Ring Djursland i aug. 1977, hvor der blev taget et billede af parret. Dette billede er her gengivet i tre eksemplarer. Billedet blev anvendt på forsiden af Motorbladet i januar 1978, og Ernst Trap lavede en artikel om parret og den nye cykel i Motorbladets dec. nummer 1977.
Johns nye sidevognsmand “Fessor” får kolde fødder efter et voldsomt styrt på Karlskoga, som det fremgår af nedenstående avisartikel op til NM på Jyllands-Ringen i 1978, hvorefter John så får sin gamle makker Ole Møller i sidevognen i stedet, og det er også Ole, der er i sidevognen til Grand Pokal løbet på Ring Djursland i efteråret 78, hvor de vinder sidevognsløbet. Det er værd at bemærke, at der var tilmeldt 6 danske sidevogne, så Johns anstrengelser med at skabe fremgang for sidevognsklassen begynder at bære frugt. I foråret 1979 kørte John sit sidste løb. Det var på Jyllandsringen, Fessor var vendt tilbage til sidevognen, og de endte på 3. pladsen.
Til sæsonen 1979 investerede John i en ny Fidderman ramme og den gamle blev solgt til Asger Nielsen. “Fessor” vendte tilbage som sidevognsmand, og den nye cykel kom til at fremstå i et lækkert Castrol-look.
Ved RRKlub Vikings klubfest i 1979 modtager John Sjøholm-Pokalen for sit arbejde for sidevognsklassen i RR.
I forbindelse med det sidste løb, der blev kørt på Hem Odde banen i 1956, præsenterede John en lille fint bygget NSU mini-sidevognsmaskine, der var blevet bygget hos læremesteren Knud Nielsen af værkføreren Harry Pedersen og pladesmeden:
Et billede fra Salzburgring 1978, hvor John var med Franz Kroon som mekaniker:
John var med Team Hasager en tur sydpå i det tidlige forår 1994.
I en periode på 4 år fra 1964 til 1967 var John med i bestyrelsen med i bestyrelsen for AMK, dels som sekretær, dels som formand for festudvalget.