Gunnar Williams Sørensen var fødenavnet i 1920, men i motorsportskarrieren blev det normalt kortet ned til Gunnar Williams. Mellem klubmedlemmer hed omtalen “Smeden”, som hentydede til hans smedemesterfirma, som han drev dengang.

Han startede relativt sent i motorsporten, nemlig i 1950, og det skyldtes nok, at han forinden havde været i boksesporten. I starten af karrieren kørte han både solo i forskellige maskinstørrelser og sidevogn, og han kørte både bakkeløb, trials, moto-cross og baneløb. Efterhånden blev han også af og til sidevognsmand, og i den seneste del af sin karriere var det udelukkende det, han var.

Det var nok ikke uden grund, at han endte som sidevognsmand, for han var fænomenal dygtig på den post, måske den dygtigste i landet. Han var forholdsvis lille og let og meget adræt, så han nemt kunne manøvrere rundt på sidevognscyklerne. Han var primært sidevognsmand ved Harry Pedersen fra 1953 til 1957, og da Harry stoppede hoppede Smeden videre og lavede akrobatik for Carl Andersen.

En gang imellem var han sidevognsmand for andre. Han startede ved Erik Bang Jørgensen, der var søn af Nimbus forhandleren Chr. Jørgensen. Han trådte også til på Hem Odde i 1954, da hollænderen Coe Boef gæstede banen. Der skete det, at hollænderens sidevognsmand Van der Vreugde blev skadet i specialklassen, hvor han også kørte. Der var ikke rigtig nogen, der turde træde til, da Coe Boefs sidevogn var venstregående, men selvfølgelig turde “Smeden”, og en anden måtte i kassen hos Harry P. Det var også “Smeden”, der turde træde til, da Carlo Sejer skulle køre den voldsomme HRD på Århus Travbane i 1956.

Som solokører opnåede “Smeden” en stor triumf, da han på Jydsk Væddeløbsbane vandt DM i 250cc klassen i 1953. Han kørte da på en ny Adler, der netop var kommet det år med en rigtig fin nyudviklet to-cylindret motor.

“Smeden” vandt 1 DM i solo og en stor mængde titler som sidevognsmand. Der er desværre tvivl om en af titlerne, idet man i tidligere tider var slem til ikke at nævne sidevognsmandens navn i programmer og resultater.

1953 DM 1000m Jydsk Væddeløbsbane, 250cc standard.

1953 JM Trial  sidevognsmand ved Harry Pedersen. (Bekræftet)
1954 JM Trial sidevognsmand ved Harry Pedersen. (Bekræftet)
1955 JM Trial sidevognsmand ved Harry Pedersen. (Har ikke kunnet bekræftes)
1958 JM baneløb Løvel sidevognsmand ved Carl Andersen 500cc klassen.
1958 JM baneløb Løvel sidevognsmand ved Carl Andersen 750cc klassen.
1959 JM baneløb Løvel sidevognsmand ved Carl Andersen 500cc klassen.
1959 DM Langbane Skive sidevognsmand ved Carl Andersen 500cc klassen.
1959 DM Langbane Skive sidevognsmand ved Carl Andersen 750cc klassen.

Gunnars debutår var 1950, og som det ses af 1. billedserie nedenfor forsøgte han sig både som sidevognskører og i specialklassen. Han havde talent, så man ser, at det blev til et par 2. pladser. 2. billedserie er fra 1951, hvor det ses, at Gunnar nu kører AJS, og der er sejrsplaquetter på forskærmen. Sidst på året optræder han som sidevognsmand hos Erik Bang Jørgensen, Nimbusforhandlerens søn.

I 1952 anskaffer AMK sig en klubcykel, som skal bruges til træning primært i grusgraven ved Ny Mølle, og som materialeforvalter i klubben får Gunnar ansvaret for cyklen. Andre billeder fra året viser hans alsidighed. Han kører både letvægt og stor cykel solo til cross og hopper stadig i sidevognen, når der er brug for det.

I 1953 starter Harry Pedersen op som sidevognskører, og Gunnar bliver sidevognsmand hos Harry. Det bliver et meget succesfuldt makkerskab, som varer til Harry stopper karrieren i 1957. De kører både baneløb, trials og moto-cross, og det år bliver de jydske mestre i trials.

1953 kører Gunnar også meget solo ved siden af jobbet som sidevognsmand ved Harry. Ofte optræder han med begge dele på samme dag, som et nærstudium af billederne fra 1953 viser. Der ser man, at han både ved løbet på Hem Odde og ved DM på Væddeløbsbanen kører dobbelt. 1953 var jo året, der indbragte Gunnar et DM på den lynhurtige Adler i 250cc klassen på JVB, og heldigvis er der en del billeder fra den begivenhed.

I 1954 var der isbaneløb på Brabrand Sø. Her var Gunnar som vanligt sidevognsmand ved Harry Pedersen, og de sejrede her i den uvante løbsform. Senere på året blev der en ufrivillig pause i sæsonen for Gunnar, idet han brækkede et ben i åbningsløbet på Fladbrobanen. Han var her på AMK´s hold i en bykamp mod Randers. Det blev senere på året til et JM i trial sammen med Harry Pedersen.

I sæsonen 1955 prøvede Gunnar for første gang kræfter med TT-løb. Han var sammen med Harry i Karlskoga, hvor de vandt sidevognsklassen foran Kresten og Putimut, der var også var med på turen til det svenske. Det blev også til en del baneløb igen og den 3. JM titel i trial kom i hus. 1956 tog Gunnar og Harry bl.a. til Roskilde Ring for første gang op opnåede en flot 2. plads efter en god dyst med den sejrende Egon Walther, der var konge på banen. 1956 var også året for det legendariske løb på Væddeløbsbanen, hvor Carlo Sejer og Gunnar stillede op på HRD og besejrede tyskerne med de flexible sidevogne. 1957 sluttede Harry Pedersen sin karriere, men Gunnar blev ikke ledig af den grund. Han fik plads i sidevognen hos AMK´s nye sidevognstalent Carl Andersen.

I 1957 var Gunnar flere gange en travl sidevognsmand. I maj var han nemlig for første gang med i sidevognen hos Carl ved et juniorløb på Ørnedalen, men samme dag var han også med Harry P. i seniorklassen. Kort efter, 2. juni var han atter i denne dobbeltrolle ved et løb i Hobro, og her blev det oven i købet til sejr i begge klasser. Det samme gentog sig ved et løb i Ørnedalen 4. aug. Senere på året gjaldt det moto-cross, hvor han var med Carl i sidevognen på Ny Mølle i sept. 57, hvor de stillede op i juniorklassen.

Det blev dog ikke til meget moto-cross for de to, for de slog sig i stedet med stor succes på jordbaneløb, hvor de sammen sikrede sig 5 titler i JM og DM. I 1958 blev de dobbeltmestre i de to sidevognsklasser ved JM på Løvel, mens de ved JM på samme bane i 1959 måtte nøjes med et enkelt mesterskab. Senere på året kom den helt store triumf, da de på Travbanen i Skive sikrede sig et dobbelt DM ved at vinde begge sidevognsklasser.

I 1959 prøvede de også kræfter med Roskilde Ring, hvor det viste sig at de havde et godt tag på banen. Gunnar stoppede egentlig karrieren efter 1959 sæsonen, men gjorde et kort come back med Carl på Århus Travbane i sept. 1961, men hermed var det også slut.

“Smeden” drev i starten af 50´erne et mindre smedefirma med adresse på Arendalsvej i det nordlige Århus. Deraf kom hans tilnavn. Senere i 50´erne startede han med en lille budcentral, og som man ser nedenstående blev hans bil brugt som racertransporter til DM i Skive i 1959. På ladet står nærmest Knud Nielsens Norton. Via hans budcentralfirma kom han i kontakt med et ventilationsfirma P.H.Carlsen, som han arbejdede mere og mere for, så det endte med at han til sidst blev ansat der. “Smeden” døde i 1992 og blev 71 år.

“Smeden” var far til vort mangeårige medlem John Williams, som mange vil kende, fordi han har været med i alle de dele af sporten, som AMK har involveret sig i. John var også en stor drivkraft i den store Jubilæumsudstilling i Marselisborghallen i anledning af vort 75 års jubilæum.

“Smeden” var i en hel del år med i klubbens bestyrelse, og nedenfor er vist et par billeder, hvor han optræder i den anledning.

I november 1953 kørte Randers en afd. af DM i trial. Dette løb gjaldt også som JM det år. Der kom til at blive en polemik mellem Aarhus og Randers i et stykke tid omkring dette løb. Der var flere ting indblandet, men Gunnar var hovedpersonen, fordi han var tilmeldt både som sidevognsmand ved Harry Pedersen og som solokører. Gunnar blandede sig egentlig ikke i polemikken på dagen, men da der var stor utilfredshed med, at han kom til at kende etaperne bedre end andre, blev det til sidst bestemt, at han kun måtte stille op i en klasse, og det blev som sidevognsmand, hvor han og Harry vandt JM-titlen. Efter løbet var der en hed debat bl.a. i klubbladet med indlæg fra Chr. Wenderby, Randers og Axel Sørensen, der var AMK´s redaktør. I den forbindelse blev bragt dette herlige billede af Gunnar.

Carl Andersen og “Smeden” kørte et par gange på Roskilde Ring i 1959. Her tog Motorbogen et interview med dem, men som der skrives, blev det mest et interview med “Smeden”. Overskriften hentyder til, at Carl var en hare som sidevognsmand.