I efteråret 1971 afholdt AMK et “Kom og prøv” arrangement på banen i Hvidsten i et forsøg på at få tilgang til speedwayafdelingen, der så småt var kommet i gang med Piraterne tilmeldt danmarksturneringen i 1970 og 71.

Der var ikke det helt store fremmøde til arrangementet, selvom der blev cykler stillet til rådighed for de interesserede. Et afgørende navn mødte imidlertid op denne dag. Det var Finn Thomsen, der havde lånt en cykel af Hans Foldager, der havde kørt et par matcher for Piraterne.

Finn fik prøvet sig selv og sporten af, og han fik så meget appetit for sagen, at han var klar til at stille op i danmarksturneringen i 1972. Piraterne var rykket op i 1. division, og AMK tilmeldte et nyt hold Pythonerne, som skulle køre i 2. division. På dette hold fik Finn plads og kørte her sæsonen ud.

Han havde vist så lovende takter, at da det nye Pirathold skulle sættes til sæsonen 1973 kom han med her. Det viste sig, at være en klog disposition. Holdet og Finn gjorde det fremragende og endte sæsonen som Danmarksmestre og med Finn som nr. 3 på årets topscorerliste. Også individuelt var der succes for Finn, idet han på Korskroen sikrede sig DM-titlen i Junior-speedway.

I det tidlige 1974 var Finn på træningsskole i England og det gav stødet til, at han med Ole Olsen kraftigt involveret som mellemmand fik en kontrakt med Wolwerhampton, hvor Ole selv var holdkaptajn på den tid. Efter den første svære tid gik det hurtigt fremad med karrieren, og efter nogle år var han fast mand på det danske landshold.

Individuelt skal naturligvis fremhæves, at han kørte sig i tre VM-finaler med 5. pladsen i 1977 i Göteborg som den højeste placering. Rent kørselsmæssigt nåede han nok sit højdepunkt i 1979 og 1980, hvor han kørte fremragende i Intercontinentalfinalerne på White City i London. I 1979 var han så stærk, at der to gange blev protesteret mod hans maskine, først ved Nordisk Finale ved finnen Ilkka Teromae, siden ved Intercontinentalfinalen ved New Zealænderen Larry Ross. Motoren blev begge gange adskilt, men der var intet at komme efter.

Holdmæssigt repræsenterede han Danmark rigtig mange gange specielt i årene 1976 til 1983. Historisk set var højdepunktet nok, da han var med til at sikre Danmark den første VM-Team titel i 1978 i den tyske by Landshut. Dette løb kan nok betragtes som indledningen til den danske guldalder i speedway.

DM titler og VM-placeringer:

1973 DM Juniormester i Speedway på Korskroen.
1973 DM Hold Piraterne ( Holdet: J.E.Krause-Kjær, Preben Rosenkilde,   Mogens  Dam, Kurt Thomsen, Finn Thomsen, holdleder Lars Pedersen ).

1977 VM Sverige nr. 5
1979 VM Polen nr. 10
1980 VM Sverige nr. 10.

1976 VM-Par Sølv ( Ole Olsen, Finn Thomsen )
1978 VM-Par Bronze ( Ole Olsen, Finn Thomsen )

1978 VM-Team Guld ( Ole Olsen, Mikael Lohmann, Hans Nielsen, Kristian Præstbro, Finn Thomsen ).
1979 VM-Team Sølv ( Ole Olsen, Mikael Lohmann, Hans Nielsen, Bo Petersen, Finn Thomsen ).
1981 VM-Team Guld ( Ole Olsen, Hans Nielsen, Erik Gundersen, Tommy Knudsen, Finn Thomsen ).
1983 VM Team Guld ( Ole Olsen, Hans Nielsen, Erik Gundersen, Peter Ravn, Finn Thomsen ).

Finn Thomsen er født i 1955, så han havde ikke kørekort, da han startede med at køre speedway. Han måtte derfor have hjælp til at komme rundt, og jeg husker, at det i starten ofte var den kvindelige bogholder i hans fars firma, der måtte træde til som chauffør. Finn startede op i 1972 på det nystartede hold Pythonerne med hjemmebane i Hvidsten. Han havde bestilt en ny cykel, men da Jawa og importøren Arne Nielsen i de år havde svært ved at klare efterspørgslen, var det usikkert, hvornår den ville komme, så han købte i stedet Erling Rasmussens cykel fra året før. Han havde en hæderlig opstartssæson, hvor han lærte en masse og viste stort potentiale, men på top-ti listen i divisionen kom han ikke. Nedenfor et billede af Pythonerne 1972.

I 1973 blev Finn rykket op på 1. divisionsholdet Piraterne fra starten af sæsonen, og holdet havde også fået tilgang af Preben Rosenkilde. Hele holdet startede træningen til sæsonen meget tidligt op og alle var meget flittige med træningen, så da sæsonen kom i gang, var alle mand godt kørende. Det blev en supersæson, hvor holdet vandt alle årets matcher og følgelig endte som danmarksmestre. Finn bidrog væsentlige til succes´en og blev nr. 3 på årets topscorerliste, hvor alle Piraterne for øvrigt endte på top-ti listen. Sæsonen blev for Finn rundet af med at vandt DM-Junior titlen med maximum point. Nedenfor billeder og andet materiale fra 1973 sæsonen incl. et interview i Motor Bladet, som blev lavet med Finn i anledning af DM-junior titlen.

1974 blev et nyt skelsættende år for Finn. Det var året, hvor han indledte sin professionelle karriere i England. Via en træningslejr i England, hvor han viste sig godt frem, blev han med Ole Olsens mellemkomst hyret til holdet i Wolwerhampton, hvor Ole selv kørte som holdkaptajn. Finn blev sat som makker med Ole, og det varede ikke længe før han viste stor fremgang i den hårde engelske liga. Fremgangen viste sig også, da han var hjemme og dyste om DM-titlen i speedway. Her blev han nr. 2 i sin første seniorfinale, kun slået af Bent Nørregaard. Nedenfor forskelligt materiale om overgangen til England og DM-finalen.

I sæsonerne 75-76-77 kørte Finn stadig for Wolwerhampton, hvor også Leif Berlin Rasmussen kom til i 1975 og Hans Nielsen i 1976, mens Ole Olsen til gengæld forlod klubben efter 1975 for at køre for Coventry i stedet. Finn fortsatte sin fremgang, der blandt andet resulterede i, at han sammen med Ole Olsen sikrede Danmark VM-sølv i Par-speedway i 1976, og at han som den blot 3. dansker efter Morian Hansen og Ole Olsen kørte sig i den individuelle VM-finale i 1977, der det år blev afholdt på Nya Ullevi Stadion i Göteborg. Finn var rigtig godt kørende og sikrede sig en fornem 5. plads. Nedenfor forskelligt primært om sæsonerne 76 og 77.

I 1978 var det altoverskyggende resultat dor dansk speedway, at det overraskende lykkedes at vinde VM-Team titlen for første gang. Det skete i den tyske by Landshut, hvor modstanderne var England, Tjekkoslovakiet og Polen. Finn var med på holdet til denne succes op opnåede i året også en anden verdensklassesucces, da han og Ole Olsen vandt bronze i VM-Par finalen.

I det daglige var der ændringer, idet Finn efter fire sæsoner hos Wolverhampton skiftede til Hackney i London, hvor promotoren var Len Silver. Finn opbyggede i sine 6 år i Hackney et varmt venskab til Len Silver og hans familie, så deres familier stadig ses med mellemrum.

I 1979 var der to store succes´er for Finn. For det første kørte han sig frem til sin 2. individuelle VM-finale, og for det andet var han med til at vinde sølv til Danmark i VM-Team finalen. Vejen til den individuelle VM-finale gik over Nordisk Finale og Intercontinentalfinalen på White City. Begge steder oplevede man det sjældne i speedway, at der blev protesteret mod Finns motorer, som blev adskilt og fundet i orden, hvorefter adgangen til VM-finalen i Polen var sikret. Finn havde kørt forrygende på White City, så derfor var forventningerne store inden finalen. Her havde han dog knap så god en dag og måtte nøjes med en 10. plads mod 5. pladsen i Göteborg i 77.

I 1980 blev det efter endnu en god præstation ved Intercontinentalfinalen på White City til endnu en VM-finaleplads til Finn. Anderledes tungt gik det her for Ivan Mauger, der slet ikke placerede sig, og for Ole Olsen, der måtte nøjes med en reservetjans. Udover Finn gik også Hans Nielsen til finalen. I finalen blev det for Finn til en gentagelse af 10. pladsen fra 1979.

1980 var også året, hvor Finn prøvede sig af på 1000m i DM-løbet. Det blev ikke den store succes, og et par maskinuheld var medvirkende hertil. Han prøvede senere i 1982 et nyt forsøg ved DM 1000m, men heller ikke denne gang faldt det godt ud.

1981 og 1983 var store succesår for Danmark, der begge disse år vandt guld i VM-Team finalen. Finn var med på billedet, som man siger, men han fik ikke kørt meget, da de øvrige på holdet var rigtig godt kørende.

Med udgangen af sæsonen 1983 besluttede Finn at stoppe karrieren og vende hjem til Danmark efter 10 år i engelsk speedway. Motorbladet bragte i den anledning et interview med Finn, som er gengivet nedenfor.

Det kan svært for mange at vænne sig til en almindelig dagligdag efter et rakkerliv, som det jo på mange måder er at være top-speedwaykører. Sådan gik det også for Finn. Han startede op hos svigerfar Carl Andersen og kørte også et par matcher i danmarksturneringen for Randers-holdet Laksene, men da der var en del forespørgsler fra England om et come-back lod han sig friste og endte med tage imod et tilbud fra Poole. Da han nu var i gang igen kunne Danmark også bruge ham, og han var derfor med i en VM-Team kval. i Sverige.

I 1986 skulle han køre for Swindon. Han brækkede benet under en træning inden sæsonen kom i gang, men revancherede sig siden og endte sæsonen med et absolut hæderligt pointsnit i den hårde engelske liga.

Efter sit karrierestop kom Finn hjem og tog del i svigerfar Carl Andersens firma. Det var ikke så nemt at tilpasse sig et “normalt” liv, så det blev til et par comebacks i den engelske liga inden Finn og Susanne valgte at tage til Spanien. Her startede Finn en forretning, der går ud på at servicere primært udlændinges ferieboliger i Spanien. Opgaverne kan være mangeartede, men vedligeholdelse af swimmingpools er et af de vigtige elementer.

Nedenfor et billede fra Finns tid i Carls firma.

Finn var ofte hjemme i Danmark i december, når AMK afviklede det årlige julehyggearrangement Carls Nissetrial på Carl Andersens gård i Høver. Nedenfor et par billeder fra 2003, hvor Finn havde den ene af hans og Susannes to sønner med hjemme fra Spanien. Sønnerne har begge kørt cross i Spanien, så her fik Raymond lejlighed til at stifte bekendtskab med den danske muld. Finn havde tidligere kørt crosser i løbet, men stillede denne gang op i Quad klassen.

Til fans i England sælges forskellige objekter. Her et stofmærke med Finn.

Efter at være kommet til England drev Finn i nogle år en lille sideforretning omkring speedway sammen med sin gode kammerat Mogens Hermansen, der selv havde kørt speedway i Haderslev i nogle år. Finn varetog kontakterne i England, og Mogens tog sig af salget i Danmark. Nedenfor en annonce fra firmaet.