Franz Kroon blev født i 1941. Han var søn af bagermester Axel Kroon, der i mange år drev forretning med butik på det for århusianere så markante hjørne af Nørrebrogade og Knudriisgade, hvor også sporvognene kom skramlende forbi i den tid, de eksisterede. Nedenfor er vist et avisklip, hvor man netop ser situationen med sporvognen og Kroons forretning i baggrunden.

Det blev dog ikke bagervejen, Franz skulle komme til at følge. Efter endt studentereksamen kom han i stedet i lære hos den gamle mesterkører Knud Nielsen, hvor han fik næret sin store interesse for motorløb. I Aarhus Motor Klub var der dengang mest fokus på jordbaneløb, selvom forskellige havde afprøvet det at køre på asfalt i mindre målestok.

Det med asfalten var dog det, der trak mest i Franz. Han måtte dog aflægge baneprøve på jord, som alle, der ville i gang med at dyrke motorsport, skulle dengang. Baneprøven er en lille historie i sig selv, som er refereret under emnet “Forskelligt”, men det endte da med en slags bestået på Løvel og et sidevognsløb på Jydsk Væddeløbsbane 22. sept. 63 sammen med lærekammeraten John Steffensen.

Ugen efter gjaldt det så det store mål for Franz, nemlig det første DM i TT-løb, der skulle afvikles på Roskilde Ring. Han klarede sig godt trods uheld i begyndelsen og blev nr. 2 efter den godt kørende Jørgen Nielsen, Haslev.

I AMK blev Franz hurtigt en markant person, der udtalte sig provokerende om “havegangeløb”, som var hans omtale af speedway og jordbaneløb. Han fik svar på tiltale, tonen var nogenlunde sober, og Franz stillede da også gerne op på klubaftener, hvor han fortalte om Road Race, som han lærte os, var det korrekte navn for asfaltløbene i verden uden om os. En aften mødte han også op med sin Royal Enfield racer totalt adskilt og fortalte om teknik og tuning.

I løbet af 60´erne og 70´erne fik Franz en flot karriere med adskillige DM, og som en af meget få danskere, lykkedes han også med at score VM-point, hvilket skete på Sachsenring i 1971, hvor han blev nr. 8 og fik 3 VM-point i 350cc klassen.

Sideløbende med karrieren startede Franz en motorcykelforretning. Først i Knudriisgade op til bagerforretningen. Siden overtog han hele bagerforretningen, så det kendte bagerhjørne blev til et kendt motorhjørne, der gennem sin levetid blev stærkt forbundet til Yamaha.

Franz var ikke en klubledertype, men da det en gang kneb med at finde en ny formand, trådte han til i en periode. Selvom han ikke var nogen arbejdshest her, så lykkedes det ham at holde styr på gemytterne med sine diplomatiske evner.

Desværre var Franz meget hård ved sit helbred, så allerede i 1982 døde han, kun 41 år gammel. Navnet Kroon har dog levet videre i AMK, ikke kun på minderne, men hans datter Kathrine giftede sig med en RR-kører Jens Folmer Nielsen, der herefter tog navneændring til Jens Folmer Kroon. Sammen er de kendt viden om i specielt Classic-kredse. Deres datter Alberte vil også være kendt af mange for sit job i nogle år i AMK´s sekretariat, mens sønnen August kører moto-cross.

Franz vandt disse DM  titler i Road racing:

1966 Ring Djursland                    250cc
1967 Ring Djursland                    250cc
1974 Flere afd.                              125cc
1975 Flere afd.                            1000cc

Som beskrevet i introen startede Franz sin motorsportskarriere i sept. 1963. Jeg har fundet denne artikel i vores klubblad fra nov. det år, hvor jeg som redaktør beskriver den lovende debut ved det første DM i TT, som altså reelt var Franz` første TT-løb. Derfor flot med en DM 2. plads og begrundelse for den positive omtale.

I 1964 blev der ikke afholdt DM i TT. Roskilde Ring var stadig den eneste asfaltbane i Danmark og var ikke mere så interesseret i motorcykelløb som førhen. Franz kastede sig derfor ud i internationale løb det år og ofte var det i selskab med Carl Andersen og Ole Møller. Det var således også tilfældet, da de i juni deltog i de berømte løb på Isle of Man. Carl Andersens kone Tove skrev om denne tur i klubbladet og også det nye blad Motor Revy skrev om begivenheden, hvor de klarede sig hæderligt trods deres manglende erfaring. Senere på året vandt Franz sit første løb på Beveren-Vaas banen i Belgien. Tage Holme Nielsen skrev om begivenheden i klubbladet og anfører stolt, at det var den første danske sejr i et udenlandsk TT-Løb efter krigen. Det passer nok ikke, for jeg mener, at navnkundige Svend Aage Sørensen vandt i Hedemora. Trekløveret Franz, Carl og Ole var også på Avus banen i Berlin det år.

I 1965 åbnede Ring Djursland, først med et billøb, men i oktober gjaldt det så DM i TT-løb med Randers Motor Sport som sportslig arrangør. Franz skulle selvfølgelig være med her, og han kørte i to klasser. I 500cc kørte han en modificeret Honda CB77 på 305cc, men i 250cc kørte han en Yamaha sportsmaskine stillet til rådighed af importøren Carl Andersen.

Franz havde jo hidtil kørt en Honda CB72 i 250cc klassen, men i klubbladet fra aug. kan man læse, at han har købt en rigtig Road-race maskine, nemlig en Royal Enfield forsynet med en 2-takts motor. Så vidt jeg husker, lavede fabrikken relativt få af disse maskiner, der senere bragte Franz en vis succes, men vist ikke uden meget hovedbrud en gang imellem.

Hvorfor Franz ikke kørte Royal Enfield´en til DM ved jeg ikke, men den har nok ikke været klar til debut. Nu blev resultatet for Franz en 2. plads på Yamaha i 250cc klassen og en 3. plads i 500cc på Honda. Nedenfor kan læses klubbladsartikler fra DM 1965 og om Royal Enfield´ens ankomst til Danmark. Den blev købt i Schweiz på et tip fra Carsten Brædder. Schweizeren havde kørt maskinen,  så Franz var altså ikke første pilot på maskinen.

Hvis ikke Royal Enfield´en kom i spil i 1965, gjorde den i hvert fald i 1966. Franz kørte en mængde internationale løb, bl.a. kørte han meget i Østeuropa, så da det kom til DM, der atter blev kørt på Ring Djursland i oktober, var det en Franz i storform, der vandt sin første DM-titel. Nedenfor først en stribe om DM med billeder og omtaler fra klubblad og DMU´s blad. Dernæst en billedstribe fra en travl sæson. I 2018 blev AMK kontaktet af en englænder ved navn Andy Boyle, som havde søgt oplysninger om Franz på nettet og dermed faldet over vores hjemmeside. Det viste sig, at han havde købt stellet fra Franz´ Royal Enfield engang i Randers. Siden havde han fundet en motor og andre dele, så den var bygget op og af og til deltog i klassiske engelske RR-løb. Jeg kontaktede Andy Boyle og spurgte, om han kunne bidrage lidt med lidt RE historie. Det kunne han selvfølgelig og hans mailsvar er vist nedenfor. Sluttelig billeder fra nettet af andre bevarede Royal Enfield racere, som den Franz kørte på.

Franz kørte også en mængde internationale løb i 1967 og stadig meget i den gamle såkaldte østblokken. på den hjemlige scene blev kronen på værket, at Franz på Royal Enfield genvandt DM på Ring Djursland i august. Nedenfor først en stribe om dette DM, dernæst en stribe billeder fra et par af de internationale løb. Her også en klubbladsartikel, der fortæller, at der blev arbejdet med Enfield´en.

I 1968 anskaffer Franz sig en Aermacchi som det fremgår af notat i klubblad fra aug. 1968. Den kører han også på i 1969, men ellers går det mod de moderne tider for motorcykelindustrien og motorsporten. Det vil sige japanernes indtog på scenen, og for Franz blev det på racerfronten til et skifte til Yamaha, som var den første fabrik, der tilbød seriefremstillede racermaskiner i større antal.

I årene 1968-69 og 70 blev der ikke afholdt DM i TT/Road Race, og da det genopstod i 1971 var Franz mere optaget af at køre internationalt, så han deltog kun i to af de tre DM afdelinger, der alle blev afviklet på Ring Djursland. Han vandt overlegent begge klasser i første afdeling, deltog ikke i anden, og da det afgørende slag skulle slås i tredje afd., havde han ikke rigtig heldet med sig, så det blev til to DM 3. pladser, da slutresultatet blev gjort op.

1971 var i øvrigt det år, hvor Franz på Sachsenring erobrede 3 VM-point, som nævnt i intro´en.

Nedenfor tre striber med billeder og andet fra sæsonerne 1968-69,70 og 71.

I sæsonerne 1972 til 1975 kørte Franz stadig meget i udlandet, men var også lidt med på den danske Road-race scene. Han blev nr. 3 i 350cc klassen i 1973, og i 1974 vandt han mesterskabet i 125cc klassen, da denne blev udskrevet som DM for første gang. 1974 blev han også nr. 2 i den store klasse til 750cc. I 1975 vandt Franz mesterskabet i den store klasse 351-1000cc, som det nu hed, og i 125cc klassen blev han nr. 2.

Nedenfor to striber for henholdsvis 1972-73 og 1974-75.

I 1976 kørte Franz med udmærkede resultater nogle af DM afdelingerne i 250cc klassen, men klassen blev ikke DM-tællende, da der var for få deltagere til start. I 1977 gentog spillet sig i DM 250cc, der ikke blev DM-tællende, men stadig med Franz godt kørende. I den store klasse til 1000cc blev det til en 3. plads samlet.
Til Grand Pokal løbet på Ring Djursland i 1977 fik Franz fremskaffet en meget dyr Yamaha TZ750 OW31. Jeg husker i hvert fald at have set Franz 1 gang på Ring Djursland på denne cykel, som var meget svær for ham at tøjle på den lille bane, så nogen topplacering blev det ikke.
Franz kørte også i 1978 og 79, men uden DM placeringer, og i sept. 79 kørte han sit sidste løb på Ring Djursland, da Aarhus Motor Klub arrangerede den sidste afd. af DM. Fra dette  løb stammer nederste billedserie, mens striben lige nedenfor stammer fra nogle af de sidste års løb i øvrigt.

Som beskrevet i intro startede Franz eget firma op i Knudriisgade op til faderens bagerforretning. Det skete i april 1966 med reparation af motorcykler som speciale. Nedenfor er vist et billede af den første forretning fra perioden 1966 til 69.
Det varede dog ikke længe inden der udover reparationer kom forhandlinger til. Først og fremmest af Honda, som Franz jo selv kørte på den tid, men som det ses af klubbladsannoncerne nedenfor har Moto Guzzi og Triumph også været indenfor. En speciallevering kunne der også være tale om, som da Franz leverede en Velocette Thruxton til Ulrik Worm på Norring Mølle i 1967.

Carl Andersen var først som Yamaha importør i Danmark, men Erla Motor overtog denne import i 1967 og havde den i nogle år. Franz begyndte at køre Yamaha racere fra 1969, og i 1971 fremgår det af klubblade og Danmarks Motor Unions blade, at han nu har overtaget importen af Yamaha. Man ser også, at Franz har overtaget bagerforretningen, og at adressen er skiftet til Nørrebrogade 2. Fra 1978 annonceres med den nye importøradresse på Skejby Nordlandsvej.

Nedenfor er vist nogle billeder fra det daglige virke i Franz firma. Det skal også nævnes, at Franz på et tidspunkt, da firmaet ekspanderede med Yamaha fik en kompagnon Toris, der primært tog sig af den administrative del af forretningen. Mange kendte ansigter har været ansat i tidens løb. Først og fremmest skal nævnes Asger Hansen og Paul Kierstein på værkstedet samt Kai Nielsen, der tog sig af forretningens daglige drift. Af andre ansatte i kortere og længere tid kan nævnes Alex Rasmussen, de tre Lyngkilde brødre Michael, Chris og Allan og Chris Jensen, der blev udlært i firmaet.

I 1980 skulle det danske militær have nye motorcykler til afløsere for BSA B40. Det blev besluttet at købe Hondas CB400N til militærpolitiet, mens I/S Franz Kroon fik leverancen af Yamaha cykler til hærens øvrige enheder. Valget var faldet på off- roaderen DT250 MX. Efter forskellige testkørsler valgte militæret nogle få modifikationer. Cyklerne skulle ændres til en tank med større volumen, de skulle forsynes med sidetasker, effekten skulle begrænses, og cyklen skulle selvfølgelig leveres i de militære farver. Der blev i alt leveret 450 maskiner, så det siger sig selv, at det blev en travl tid i firmaet, hvor mange eksterne folk blev indkaldt for at hjælpe til med at overholde tidsplanen. Maskinspecifikationer for militærudgaven lød på 1-cylinder, 4-takt, topventilet, 343ccm, 18HK ved 6000 o/m, 4 gear, 165kg, tank 15,8l, aktionsvidde 320km.

I 1980 mistede firmaet importen af Yamaha motorcyklerne. Pr. 1. okt. overtog SRI i Hjallelse importen. De havde i forvejen stået for importen af Yamaha knallerter med stor succes. Allerede året efter besluttede Yamaha fabrikken dog selv at overtage importen til Danmark, og de oprettede firmaet Yamaha Motor Denmark til at stå for opgaven.
Firmaet Franz Kroon blev i stedet forhandler for Yamaha og forblev i mange år en yderst trofast forhandler, der ikke tog andre mærker ind ved siden af Yamaha.

Som beskrevet i intro skulle man aflægge baneprøve på jordbane dengang Franz startede op, selvom det var på asfalten, man ville boltre sig. At Franz havde lidt svært ved at forlige sig med jordbanerne fremgår af denne klubbladsartikel fra 1975, som jeg skrev i anledning af, at Franz havde vundet klubbens Jubilæumspokal i 1974. Af artiklen fremgår også, at Franz i 1974 gav sig i kast med Fyens Motor Sports berygtede langdistanceløb på det militære øvelsesterræn i Oksbøl. Løbet gik over 2,5 time + 1 omgang, og til de flestes overraskelse lykkedes det Franz at gennemføre 3 af de lange omgange på ca. 20km, inden han udgik. Han stillede faktisk også op året efter, men nåede aldrig frem til startstregen, onde tunger påstod i flg. klubbladet, at han havde banket tændrørselektroderne helt sammen.

I 1970 arrangerede AMK et såkaldt “Kom og prøv” arrangement på Vester Eng, hvor interesserede blev inviteret til at komme og deltage, evt. låne en cykel og prøve sig selv af i stiltrial. Franz og Toris havde fået nogle en ny Yamaha model hjem, så de kom og morede sig lidt med den. Nedenfor nogle billeder med Franz i aktion. Det bemærkes, at 1970 var tiden, hvor man stadigvæk efter engelsk mønster kørte stiltrial uden hjelm.

I over 15 år var Franz en af de mest toneangivende i dansk Road Racing. Hans DM placeringer er nævnt lidt rundt omkring på de enkelte sider, men her er en samlet oversigt over hans guld, sølv og bronze placeringer i DM. Man skal i den forbindelse huske, at der ikke blev afholdt DM i årene 64-68-69-70, og at Franz nogle år prioriterede deltagelse i udenlandske løb højere end DM. I 1976 og 77 kørte han meget 250cc, der ikke havde deltagere nok til at være DM tællende.

1963: Nr. 2  ( 250cc )
1965: Nr. 2 ( 250cc )
1965: Nr. 3 ( 500cc )
1966: Nr. 1 ( 250cc )
1967: Nr. 1 ( 250cc )
1971: Nr. 3 ( 126-250cc )
1971: Nr. 3 ( 251-750cc )
1973: Nr. 3 ( 126-250cc )
1974: Nr. 1 ( 125cc )
1974: Nr. 3 ( 351-750cc )
1975: Nr. 2 ( 125cc )
1975: Nr. 1 ( 351-1000cc )
1977: Nr. 3 ( 351-1000cc )

Franz var formand for Aarhus Motor Klub i en 2-års periode fra 1965 til 1967. Han lod sig vælge, da der var mangel på kandidater. Han var ikke en formand, der gik forrest i klubbens arrangementer, men lod andre trække læsset. Det gjorde de så ikke for godt i de år, bl.a. sejlede de store arrangementer på Skive Travbane og på Jydsk Væddeløbsbane i 1967 lidt for meget, så de gav store underskud. I sin afsluttende formandsberetning i 1967 udtalte Franz så, at han egenhændigt havde stoppet jubeloptimisterne i at lave et tredje underskud ved endnu et løb på Skive Travbane, som skulle have været afholdt i samarbejde med klubben i Herning.

Steen Normann har leveret dette indlæg, som han skrev til et blad engang. Det fortæller i Steens ord fint om personen Franz, og i Franz egen tekst om løbet på Isle of Man.

Nedenfor et fint billede med Franz fra Aalborg Travbane 9.sept. 1973. Der hører en del forklaring med til billedet, som her er fortalt af Steen Normann:

I 1965, året efter Carl Andersen stoppede (næsten) med at dyrke motorsport, havde han fået importen af Yamaha motorcykler. Hans firma var flyttet fra trange kår på Brendstrupvej 21 til Randersvej 150, hvor et stort, nyt, værksted var bygget, og der var et lille forhus med forretning. Carl havde travlt. Men ikke mere, end han havde tid til sin hobby, mærkelige tekniske frembringelser. Hvad han ikke vidste, der i 1965, var at han var ved at bygge en model, som Yamaha først selv ville få på banen, med Jarno Saarinen i sadlen, i 1973, nemlig en fire cyl.TZ500 motor. Carl tog to 250 cc, to cyl., Yamaha motorer, skar gearkasserne af og koblede dem sammen til en række firer. Motoren blev færdig i 1966, Carl fik den lagt i en lånt sidevognsramme, og han og John Steffensen, som sandsæk, drog til Nürburgring, for at deltage i et løb der. Desværre holdt forbindelsen ikke mellem de to krumtappe, og de kom ikke ud at køre. Ved årsskiftet 1966/67 blev Carl opsagt som importør af Yamaha, og interessen for at gå videre med projektet forsvandt, det samme gjorde også ønsket om at komme ud at køre Road Racing med sidevogn.

Motoren blev så i den ramme, som den var monteret i, og ejeren, Jan Mikkelsen med ”Krølle Bjarne” i kassen forsøgte sig med at få den til at køre, men vist uden held.

Motoren blev så købt, af en anden med hang til teknik, sidevognsmanden Alex Hasager, fra Hinnerup.

På billedet ser vi så Yamaha motoren monteret i en Norton sidevognscykel, til DM på langbane i Aalborg. Franz Kroon, som jo var endog meget dygtig teknisk, og samtidig importør af Yamaha, blev involveret i projektet. Det mere skørt, og indviklet, des bedre, og tænk hvis den nu kunne give alle de garvede baghjul? Der blev testet, ad flere gange, på datidens teststrækning, som, dengang og nu, hedder Søftenvej, og man drog til Aalborg. Med Hans Jørgen Svendsen, ved styret, og Alex Hasager i sidevognen forsøgte man så at få det hele til at virke. Det virkede ikke, og det blev ved dette ene forsøg.

På billedet ser man Franz Kroon og Alex Hasager, under løbet, og der blev nok skruet og regeret, og til højre Bent Dyrehandler eller Bent Dyregod, som han blev kaldt. Man kan nok gætte hvad han tidligere havde arbejdet med, men på dette tidspunkt var han ansat på lageret hos Franz. Tror heller ikke værktøjet i hans hånd kunne bruges til at få Monsteret til at køre.  

Steen Normanns datter Annika lavede denne fine stregtegning af Franz i 2006: