Harry Pedersen var født i 1920. Efter krigen var han ansat hos Nimbus forhandleren Chr. Jørgensen, men det varede ikke længe inden han flyttede til Bøgegade hos de nystartede motorforhandlere Knud Nielsen og Kresten Krestensen, der kaldte deres firma Krestensen og Nielsen.

Her startede også hans karriere, idet han blev sidevognsmand hos Kresten Krestensen i et par år. Et par enkelte optrædener på solocykel blev det dog også til.

Herefter blev motorsportskarrieren sat på standby indtil 1953, hvor han med meget stor succes startede op som sidevognskører. Han var god til det hele – trials, moto-cross, baneløb og TT, og på sin stilfærdige måde satte han et solidt aftryk på sidevognssporten i disse år. Han blev aldrig danmarksmester, men vandt disse fire JM:

JM Trial 1953
JM Trial 1954
JM Trial 1955
JM i baneløb på Løvel 1956

Harry sluttede karrieren på toppen efter 1956. Ansættelsesmæssigt var han siden sit skifte til Krestensen og Nielsen fortsat her, og da Kresten og Knud delte firmaet op, fortsatte han hos Knud Nielsen som værkfører, indtil han gik på pension efter at have nået at fejre 40 års jubilæum i firmaet. Til sin pensionstilværelse havde han samlet nogle restaureringsprojekter sammen, nogle BSA Empire Star og en BMW 700 bl.a. Dem havde han glædet sig til at gå i gang med, men det blev aldrig til noget , da han desværre blev ramt af sygdom og døde ikke så længe efter.

Nedenfor et portrætfoto af Harry Pedersen fra ca. 1948. Billedet er fra en serie af portrætter, der blev taget af kørere og ledere i AMK.

Som skrevet i introen startede Harry som sidevognsmand hos Kresten Krestensen i 1946, men han kørte også lidt solo, som det ses af billederne nedenfor.

Harry Pedersen genstartede karrieren i 1953 som sidevognskører, og det skete med succes. Han havde overtaget Kresten Krestensens cykel, og på den sejrede han i løbet på Hem Odde i 1953 foran Hans Nielsen. Kresten forsøgte sig her uden held med en NSU Konsul. Det blev også succes for Harry i trial, hvor han vandt mesterskabet sammen med Gunnar Williams.

Den første billedserie nedenfor er fra baneløbssæsonen, men Harry og Gunnar Williams kørte også moto-cross det år. Den anden billedserie er derfor om moto-cross. I maj var de med et hold fra AMK i Trollhättan for at give opvisning i sidevogns moto-cross, som svenskerne ikke kendte dengang. Her var Harry og Gunnar bedst, og det var de også, da de vandt på Ny Mølle i aug. 53.

Sæsonen 1954 indledtes med isbaneløbet på Brabrand Sø, hvor det blev til sejr for Harry og Gunnar Williams. Ved JM på Løvelbanen havde Harry fået Aksel Müller i sidevognen, da Gunnar Williams ugen før havde brækket benet i åbningsløbet på Fladbro. Det gik dog ikke så godt for Harry og Aksel, da en ødelagt gearkasse stoppede videre fremfart. Senere på året genvandt Harry og Gunnar JM i trial på terrænet i Tirstrup.

I 1955 prøvede Harry Pedersen første gang kræfter med TT-løb. Han og Kresten Krestensen stillede op i Karlskoga i både sidevognsklassen og i solo klassen 500cc. Det blev en debut med bravour, idet Harry med Gunnar Williams i sidevognen
sejrede foran Kresten og Putimut. Det blev også til et godkendt resultat i soloklassen, hvor Harry blev nr. 9, mens Kresten måtte udgå. Ved JM i Løvel byttedes rollerne. Denne gang var det Kresten der sejrede foran Harry. Ved DM på Jydsk Væddeløbsbane blev det til en 3. plads for Harry og Gunnar. Det lykkedes også det år at vinde det tredje JM i trial i træk.

Efter nogle nærgående forsøg lykkedes det endelig i 1956 for Harry at vinde JM. Gunnar Williams var skadet ligesom til JM i 54, men denne gang var det Henning Krogh, der trådte til som sidevognsmand og var med til at sikre titlen. Asfalten blev testet på Roskilde Ring 1. juli, og på den svære bane var det flot at kunne dyste flot med Egon Walther, der havde kørt der en del og havde et godt tag på banen. I den sidste ende vandt Walther, men en meget ærefuld 2. plads blev det til.

Harry Pedersen var en mand af få ord, beskeden og en knusende dygtig håndværker, selvom han aldrig var udlært i mekanikerfaget. Carl Andersen har udtalt, at Harry var den dygtigste mekaniker, han har kendt. BMW Isetta´en var jo et trehjulet køretøj med kun et enkelt hjul bag. Det havde sine svagheder, så Harry udviklede en konverteringssats med tvillinghjul, som blev tilbudt fa. Knud Nielsens kunder.

Under Knud Nielsen i Persongalleriet er også beskrevet en lille fin NSU motorcykel, som Harry og pladesmeden Bjørn byggede. Der kan man læse en del mere om den, hvorfor der her kun her er vist et enkelt af det fine bygge, som i dag er endt på NSU museet i Neckarsulm.