Carlo Sejer Jensen startede sin karriere i 1937. Det var som solokører og mærket var BMW. Han gjorde sig hurtigt godt bemærket, da han allerede i sit debutløb på Femmøllerbakken vandt 500cc klassen foran et så etableret navn som Viggo Thomadsen. Det var ikke den eneste bedrift det år, idet det lykkedes ham at besætte 3. pladsen i samme klasse i det sagnomspundne Katholmløb senere på året. Også i Jydsk Grand Prix blev det til en 3. plads efter de to Randers kørere Anker Bach og Viggo Thomadsen.

Pengene rakte dog ikke rigtig til at køre motorløb, så BMW´en blev solgt. Alligevel blev der en lille triumf året efter, da han i en lille Adler bil, som han havde købt i stedet for BMW´en, lykkedes med at vinde bilklassen i Jydsk Grand Prix, selvom den lille bilklasse var blevet slået sammen med den store, da der ikke var tilmeldte nok til to klasser.

Nedenfor kan læses om ovenstående og meget mere i et fint interview, som DMU bladet bragte med Carlo i maj nummeret 1948.

Efter krigen satsede Carlo på sidevognsklassen, hvor han fejrede mange triumfer. Det lykkedes ham også at erobre 4 store mesterskaber, 2 JM og 2 DM, som det ses af listen nedenfor. Han kørte først AJS og siden Triumph, men han huskes nok allermest for sin kørsel på den navnkundige engelske HRD, hvoraf han anskaffede sig et eksemplar til 1949 sæsonen. Med den lykkedes det ham at køre sine to DM titler i hus.

Efter 1950 sæsonen mente Carlo, at det skulle være slut med sidevognsløb og store cykler. Han droslede karrieren ned og kørte i stedet moto-cross på en letvægter, som han også optrådte på cykelbanen med.

Karrieren lakkede altså mod enden, men alligevel blev der et efterspil med et come back, som der kom til at stå gny om blandt klubbens medlemmer på den tid.

Der havde været et par tyskere med flexible sidevogne til et stævne på Væddeløbsbanen i 1954, som havde imponeret stort. Derfor var der inviteret hele 4 flexible køretøjer til et stævne på samme bane i juli 1956.

Carlo Sejer Jensen havde været involveret i mange diskussioner om de tilsyneladende uovervindelige tyske flexible sidevogne. Carlo mente, at en ordentlig cykel med sidevognstræk ville kunne slå tyskerne, men der var jo ikke mere nogen, der havde sådan en cykel.

Det viste sig så, at det var der alligevel. Den gamle mesterkører David Axelsson i København havde en stort set ny HRD stående, og den var forsynet med sidevognstræk. Han havde på et tidspunkt stillet op på den til et come back, men havde trukket sig fra løbet, da der skete et voldsomt uheld. Siden havde cyklen bare stået stille.

Det lykkedes at få en låneaftale i stand med Axelsson, og dermed var der så god en cykel til rådighed, at det lykkedes at tirre Carlo til at indvilge i et come back, selv om han ikke havde kørt siden 1951.

Hans sidevognsmand havde dengang været “Putimut” Harry B. Andersen, og han blev så udset til at være Carlos sidevognsmand igen. Historien i klubben gik så på, at da han fik nys om sagen, så skyndte han sig at tage til Tyskland, så han ikke ville være hjemme på løbsdagen.

Hvor om alting er, så endte det med, at Gunnar Williams blev sidevognsmanden. Han fik sig en oplevelse for livet, de vandt alle tre heat og derved løbet suverænt. Gunnars yndlingshistorie efter løbet var, at han i et heat bankede Carlo på ryggen og sagde: “Bare slap af – vi er langt foran.” Carlo svarede igennem larmen: “Hvad siger du – kommer de?” – og så gav han den endnu mere gas.

Carlo fik bevist, at han kunne slå tysken, han trak sig endegyldigt tilbage herefter i en alder af 44år og kørte aldrig siden.

Carlo vandt disse DM og JM titler, alle i sidevognsklasser:

1947 JM Baneløb Herningholm, vundet på Triumph 500cc
1949 DM 1000m Hobro, vundet på HRD 1000cc
1950 JM Baneløb Løvel, vundet på HRD 1000cc
1950 DM Langbane Fangel, vundet på HRD 1000cc

Carlo Sejer Jensen, født 1912, kom fra Djursland, hvor han blev udlært som mekaniker i Ryomgaard, hvor han også arbejdede indtil han tog til Aarhus i 1933.  Han blev medlem af klubben i 1936, men startede først op som kører i 1937. Som nævnt i introen vandt han allerede 500cc soloklassen i klubbens bakkeløb ved Femmøller i maj 1937, hvilket kan ses i klubbens forhandlingsprotokol, der bringer resultatlisten. Oven i købet opnåede han dagens hurtigste tid af alle klasser, og han vandt foran nogle af tidens store navne Viggo Thomadsen, Randers og Carl Jensen, Aalborg.

I 1937 afholdtes også et stort løb på Katholm Gods ved Grenå. Det var et stævne, der blev slået meget stort op, så interessen for at deltage var meget stor fra kørerside. Dermed blev det også interessant for publikum og hele 20.000 mødte op for at følge løbene. På godsets jorder var anlagt en bane på hele 3,2 km med en belægning af jord og græs. Banen fulgte terrænet, der ikke var så kuperet, men temmelig ujævnt. De største klasser skulle køre 30 omgange, altså ligeved 100 km, så man forstår at det blev lidt af en manddomsprøve at fuldføre disse løb med mange vabler og slidte håndflader som resultat.

Carlo blev tilmeldt dette Katholm løb i 500cc klassen, hvor han stillede op på sin fine BMW R5. Carlo var stærk og meget robust bygget, så han klarede strabadserne fint, og til nogen overraskelse for mange lykkedes det ham at besætte 3. pladsen. Tidens største jyske kører Anker Bach Sørensen, Randers vandt i tiden 1 time og 20 min., mens Carlo var ca. 3 minutter efter. Der er heldigvis nogle gode fotos fra løbet, som kan ses nedenfor.

Der findes sågar en film fra løbet, så hvis du klikker på nedenstående link og kikker godt efter, vil du også kunne se Carlo med nr. 23 i aktion.

http://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/katholm-lobet-12-september-1937

Carlo deltog også i klubbens rodeo 1937, der blev afholdt på godset Rathlousdal ved Odder. Et par billeder er vist nedenfor.

På grund af økonomi kørte Carlo ikke løb igen før efter krigen. Her var han til gengæld straks med, da hjulene begyndte at rulle i 1946. Han anskaffede sig en AJS R10 fra 1929 og med den kørte han det meste af 1946 sæsonen. Mod slutningen af året købte han en Triumph Tiger 100 årgang 39, som viste sig meget konkurrencedygtig. Et nærmere studie af billederne nedenfor fra 1946 viser, at han brugte sin nyerhvervelse på Aarhus Stadion og i Jydsk Grand Prix.

Februar 1947 kørtes et isbaneløb på Glenstrup Sø ved Hobro. Det var det første isbaneløb i Jylland. Carlo havde fundet en rigtig god måde at lave og fastgøre ispiggene på, så kombineret med den nyindkøbte Triumph fik han endelig en sejr over sin evige rival Knud Mogensen. Disse to og Kresten Krestensen var hårde konkurrenter i mange løb, men også meget gode venner, så da Carlo havde vundet dette løb, insisterede han på at ville fejre sejren i det Århusianske natteliv sammen med vennerne. Det endte da også med at Knud Mogensen og hans makker måtte sende bud til Fyn, hvorefter de fik noget pænt tøj kørt op til Århus, så de kunne være standsmæssigt klædt på.

Senere på året kom så Carlos første mesterskab, da han vandt JM på banen i Herningholm. Carlo var knap så populær denne dag på hjemmefronten, da fru Inger samme dag fødte sønnen Preben. Billedserierne nedenfor er først fra sæsonen generelt, derefter fra JM Herningholm.

1948 blev en kort sæson for motorløb i Danmark. Handelsminister J.O.Krag udstedte forbud mod motorløb i det sidste halvår på grund af benzinsituationen i landet. Der blev givet nogle enkelte dispensationer. Bl.a. fik man lov at køre JM på Skive Travbane og DM i Charlottenlund. Nedenfor billeder fra den afkortede 1948 sæson.

HRD fabrikkerne i England havde udviklet en kraftig 1000cc maskine i 1948, der var verdens hurtigste serieproducerede motorcykel. Rygterne om denne heftige cykel var selvfølgelig også nået til Danmark, og Carlo var blandt nogle få kørere, som valgte at satse på at købe en HRD til 1949 sæsonen. Andre der købte HRD, var Thorkild Sørensen, Horsens og Svend Jensen, København. Dermed var grunden lagt til en mængde hidsige dueller på de kraftige maskiner de næste par år. Fra 1951 kørtes ikke mere på så store maskiner til mesterskaberne, hvorfor man skiftede til mindre cykler igen.

Carlo havde enorm succes med sin HRD, der også havde træk på sidevognshjulet og i disse år vandt han DM i Hobro 1949, DM på Fangel 1950 og JM i Løvel 1950. Nedenfor er vist nogle billeder fra denne glorværdige periode, og der er også vist et klip fra AMK´s klubblad, hvor redaktøren ikke mener Hem Odde kan klare de voldsomme påvirkninger fra en HRD sidevognscykel med Carlo ved roret. Sluttelig i dette afsnit skal nævnes, at Carlo også brugte sin HRD til Scramble eller moto-cross, som det siden kom til at hedde. FAM havde haft debut 15. maj 1949 med denne løbsform, og da man kørte næste stævne i juli var Carlo med. Han vandt ikke, da han gik i stå i sidste sving i 2. heat og måtte nøjes med 2. pladsen. Til gengæld vandt han så eftertrykkeligt et handicapløb.

Efter tiden med HRD sluttede Carlo  sin sidevognskarriere, men begyndte så i 1951 at køre letvægtsløb på en 175cc James. Den brugte han bl.a. på Aarhus Cykelbane, men også til klubbens første moto-cross løb på Ny Mølle, hvor det blev til sejr foran Jeppe Ussing. Et par gange blev det til små come backs til sidevognsklassen. I 1953 skulle AMK stille 6 hold til et opvisningsløb i sidevognsmoto-cross i Sverige og her var Carlo i blandt. I 1956 kom så det berømte come back på Jydsk Væddeløbsbane, som er omtalt i introen. Men herefter var det endegyldigt slut.

Carlo var udlært automekaniker, men kom i mange år til at arbejde som maskinarbejder specielt på grund af krigen, der jo gjorde, at der ikke var meget arbejde for automekanikere. Han kom til firmaet Vulcano i Banegårdsgade, hvor han i mange år var værkfører. Et af dette firmas specialiteter var bygning af gittermaster, der skulle metalliseres for at holde til vind og vejr.

Han vendte imidlertid tilbage til autobranchen, da han i 1955 begyndte at sælge biler fra privatadressen i Otto Rudsgade. Det greb om sig, så i 1957 lejede han et værksted Autoborgen på Skovvejen, som han videreførte under dette navn. Specialet var Citroen, der altid har ligget Carlos hjerte nærmest, og han blev også forhandler af dette mærke fra starten.

Forretningen gik så godt, at han i 1962 købte hele ejendommen på Skovvejen og forblev der til 1978, hvor han rykkede teltpælene op og flyttede til Egå, hvor han til sin død i 1996 drev firmaet sammen med sin søn Preben, der styrede værkstedet. Til stor sorg mistede man nyvognsforhandlingen af Citroen på et tidspunkt, hvor importøren ønskede at centralisere forhandlernettet. Herefter valgte Carlo og Preben at fortsætte som firma og værksted med speciale i Citroen.

På den måde driver Preben også virksomheden i dag. Hans egen ekspertise bruger han stadig på værkstedet, hvor også en af sønnerne er tilknyttet. En anden søn er med i brugtvognssalget, så alt tyder på at arvefølgen er på plads. Carlos kone Inger har altid taget sig af bogholderiet, og selvom hun i dag er fyldt 95 kommer hun stadig hver dag og arbejder nogle timer.

Preben har været medlem af AMK siden halvtredserne, så selvom vi aldrig ser ham til arrangementer i klubben, er han altså en af vores medlemmer med allerstørst anciennitet. Han ejer i øvrigt et par Ducatier og tager i reglen en ugentligt tur.

Du ligner en tangloppe lød det fra en af de omkringstående, da Carlo kom i mål efter et løb svedig af varmen og anstrengelsen. Dermed havde Carlo fået sit øgenavn “Tangloppen” som fulgte ham i mange år. Jeg husker dog mest, at det blev kortet ned til det korte “Loppen”, når man omtalte Carlo.

Carlo havde jo et blødt hjerte for Citroen og nedenfor ser man hans fine racertransporter med hans Triumph, som han brugte den i 1948.

Carlo tog flittigt del i klubbens arrangementer. Her er et par billeder fra Saxtorp 1939 og fra et fastelavnsarrangement.

Carlo var forsidestof på DMU´s blad i 1948.

Carlo var med i klubbens bestyrelse i en hel del år, både mens han var aktiv og i tiden efter. Han beklædte ofte officialsposter fortrinsvis som starter og maskintilsynschef. Siden mødte han flittigt op, når der blev kaldt til jubilæer og lignende.