Fra 1930 og frem til og med 1939 blev der i Saxtorp, der ligger i Sverige i nærheden af Landskrona, afholdt i alt 10 stk TT-løb, der opnåede en enorm popularitet. Det var et løb, der trak enorme tilskuermængder, og selvfølgelig var der også i Danmark en stor interesse for løbet.
I 1939 var der rigtig mange danske kørere, der besluttede at deltage i løbet, og det smittede selvfølgelig af på tilskuerinteressen i Danmark. Også i Aarhus Motor Sport ville man nu være med, og man besluttede at arrangere en tur til løbet. Det blev en kæmpesucces, 65 deltog i turen, hvor klubbens kasserer Robert Berke Jørgensen sørgede for alt det praktiske med at bestille billetter til løbet og til færgerne først Aarhus-København, dernæst København-Landskrona og så transport til og fra banen.
Løbet var Sveriges Grand Prix, og det talte med i en EM-serie, der det år skulle have været på 9 løb. På grund af krigsudbruddet nåede man dog kun at køre 7 afdelinger. EM havde på den tid højeste status i verden blandt TT-løb, da der først i 1949 blev der udskrevet et VM.
På grund af løbets store betydning var startfeltet stærkt besat med mange fabrikscykler og gode kørere, og omkring den 14,52 km lange bane samledes denne gang mellem 130 og 150.000 tilskuere, hvoraf anslået de 30.000 var danske, så man forstår at det var et stævne af gigantiske dimensioner.
Stævnet var så stort, at man havde formået at få de to tyske Formel 1 kørere Rudolf Carraciola i Mercedes og Ewald Kluge i Auto-Union til at komme og give opvisning, hvilket også skete på imponerende vis, selvom regnen silede ned.
Georg Meyer på BMW var det største navn i feltet, og han satte også hurtigste omgangstid, men styrtede og sejren i 500cc klassen gik i stedet til Gilera og italieneren Serafini. Serafini kørte de 20 omgange på 1t 52min og 40,7sek., så man forstår, at man dengang kørte meget lange løb, der naturligvis krævede deres ofre i form af mange maskinskader og styrt.
Der var kun to danskere med i de internationale klasser. Her kom Svend Åge Sørensen som den eneste i mål, denne gang på en beskeden plads.
I de internordiske klasser 350cc og 500cc var der derimod mange danskere med, og de klarede sig rigtig godt. N.V. Jensen vandt 350cc og Lohmann Rasmussen blev nr. 3. Aarhus Motor Sport havde en mand med i 500cc, og det var klubbens bedste kører Carl Hansen eller “Calle”, som det altid hed. Han kørte en fin BMW og kom i mål som nr. 8. Bedste dansker her blev Agner Hansen som nr. 4 på en BSA. Bemærkelsesværdigt kom alle 5 startende danskere her i mål efter de 10 omgange, som de internordiske løb var på.
Den Blå Bog bragte nogle fine billeder med gode undertekster fra løbet.